نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

با اتهام به اپوزیسیون خارج از کشور ،

 نتوان بر قانون شکنی مقامات حاکم سرپوش گذاشت!!!

*****

چرا اپوزیسیون خارج کشور می خواهد انتخابات را کمرنگ جلوه دهد؟

حسين منتظر حقيقی

 

دورهء چهار ساله ء مجلس اصولگرای هفتم رو به پایان است و جنب جوش برای انتخابات مجلس هشتم در میان گرایش های درون حاکمیت با امید ها و آرزوهای متفاوت اما بسیار زیاد. زیاد از این رو که گرایش همسو با دولت احمدی نژاد ،جنتی، خامنه ای برای تشکیل مجلسی همسوتر از مجلس هفتم  به غیر از قوانین  خودساخته ، به هر چیز دیگری که بتوانند متوسل میشوند تا به  مقصود  خویش برسند. در این مسیر اگر لازم بوده است که معاون وزیر کشور و فرمانداران تغییر کنند ،این اقدام را کرده اند. اگر لازم بوده است که اعضاء معتمد تشکیل دهنده هیأت های اجرائی از معتمدین فرمانداری ها و نه مردم  تعیین شوند ،این کار صورت گرفته است. اگر باید کسانی که در پست های مختلف ستادی و یا اجرائی در نظام اشتغال داشته اند  ،متهم به نداشتن التزام عملی به اسلام و قانون اساسی شده و به این وسیله افراد  تازه و مورد نظرتری را جایگزین آنها کنند ، این کار را نیز کرده اند و بسیاری کار های دیگر که چون آنها مورد بحث من نیست بیش از این به آنها نمیپردازم و این چند مورد را بعنوان نمونه آوردم.در برابر این گرایش ، گرایش دیگر حاکمیت معروف به «اصلاح طلب »ها هستند که آنها در عین حال که اقدامات غیر قانونی جناح احمدی نژاد ؛ جنتی و خامنه ای را افشا میکنند ، کوشش کرده اند بهر شیوه ای که شده از تضییع حقوق انتخاباتی خود جلوگیری کرده و اگر بتوانند آنرا به دست آورند که  دفاع از حق همیشه یک امر پسندیده ای است. مهم ، اما اینجاست که  برای رسیدن به حق خویش از چه ابزارهائی باید استفاده کرده و از چه مسیر هائی باید عبور نمود ؟  ما میدانیم در نظام های استبدادی جائی برای عرض اندام «حاکمیت قانون» وجود ندارد.زیرا ، وجود قانون و اجرای آن بدون آنکه بخواهیم به ماهیت قانون توجه کنیم، با وجود یک مستبد در حکم « جن و بسم الله » میباشد و نمیتوانند در یک جا جمع شوند . وقتی قانون از یک در وارد شود ، حاکم مستبد باید از در دیگر خارج شود. با توجه به این نکته است که گرایشات اصلاح طلب  چنان که مایل باشند باید پاسخ دهند که آیا می خواهند با تکیه بر قانون «حق خویش » را وصول نمایند و یا اینکه برای آنان نیز مانند گروه رقیب ، هدف وسیله را توجیه مینماید؟. ما می دانیم که گرایش اصلاح طلب ،  منهای جریان حزب اعتماد ملی به دبیر کلی آقای مهدی کروبی ، ائتلافی را برای انتخابات تشکیل داده اند. تشکیل دهندگان این ائتلاف پذیرفته اند که آقای سید محمد خاتمی  در رأس این ائتلاف قرار داشته باشد. ایشان نیز قبول کرده اند که با این ائتلاف همکاری نمایند. بنا بر این سخنان و مواضع آقای خاتمی  نشان دهندهء ماهیت حرکت جریانات اصلاح طلب خواهد بود.

باز گشت آقای خاتمی از کنفرانس اقتصادی و جهانی داووس سویس هم زمان بود با اعلام  احراز صلاحیت ها و یا عدم احراز صلاحيت های  داوطلبین  کاندیداتوری مجلس از سوی هیأت های اجرائی انتخاباتی وزارت کشور. ایشان در اولین واکنش خود به رد صلاحیت ها چنین میگویند

«اعضاي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان صبح روز شنبه با حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي ديدار و ضمن ارائه گزارشي ازروند بررسي صلاحيت‌ها درهيات هاي اجرايي،ازاتفاقات پيش آمده ابراز گلايه و نگراني كردند.

بر اساس این گزارش به نقل از بهارستان، سيدمحمد خاتمي در اين ديدار گفت: هيات‌هاي اجرايي در اين مرحله از انتخابات به تسويه عجيبي در نيروهاي مومن، شايسته و داراي شانس پيروزي در انتخابات دست زدند.

وي با بيان اين‌كه " پيش از اين نيز نسبت به نوعي تنگ‌نظري و اقدام براي محروم كردن بسياري ازنيروهاي مومن مجرب و روشن از حضور در صحنه انتخابات هشدار دادم" افزود: اقدامات هيات‌هاي اجرايي نه تنها شامل نيروهاي اصلاح‌طلب مي‌شود، بلكه بسياري از نيروه‌هاي مستقل و مجرب نيز تاكنون از امكان حضور در انتخابات محروم مانده‌اند.

وي ادامه داد: در وضعيت فعلي نه تنها در اكثر حوزه‌ها امكان رقابت بين گروه‌‌هاي سياسي وجود ندارد، بلكه وضعيت به گونه‌اي است كه نيرو‌هاي مستقل هم امكان رقابت ندارند. بدين ترتيب مهم‌ترين شرط انتخابات خوب و ارزشمند يعني رقابت منتفي شده، امري كه يقينا مورد نظر مقامات عالي‌رتبه نظام نخواهد بود.

خاتمي همچنين اظهار اميد واري كرد: مسوولان برگزاري انتخابات با تجديد نظر در آن‌چه پيش آمده، به سمت برگزاري انتخاباتي رقابتي و قابل قبول حركت كنند تا و خداي ناخواسته شاهد رفتاري نباشيم كه به بخش مهمي از نيروهاي ارزنده و بالاتر از آن به كل جامعه جفا شود.

وي همچنين تاكيد كرد: اميدوارم امكان شركت همه جريانات و جناح‌هاي سياسي معتقد به نظام ، ملت و كشور فراهم شود.»   (1)

در این اظهار نظر شما خواننده محترم  ملاحظه  میکنید  که  کلمهء  « رقابتی » جایگزین  کلمهء «قانونی » شده است.رقابتی یعنی چه؟ رقابتی یعنی اینکه اگر با تمهیداتی که صورت میگیرد  در هر حوزهء انتخاباتی و یا برخی از آنها افرادی از گرایش ما ( گرايش اصلاح طلبان مورد نظر آقای خاتمی)  نیز موفق شوند تا حضور داشته باشند ،مسأله انتخابات از نظر ما صحیح برگزار شده است . تفاوتی نمی کند که نظارت استصوابی  از سوی شورای نگهبان  تا چه مقدار حقوق آحاد ملت را زیر پا گذاشته باشد و یا چه آدمهای ناصالحی را بر مقدرات این ملت مسلط کرده باشد. تفاوتی نمی کند که در این راستا چه حیثیت هائی از مردم صدمه خورده باشد و یا چه مقدار به بی قانونی  و یا قانون گریزی کمک کرده باشد. تفاوتی نمیکند. مهم اما این است که افرادی از گرایش های ما (گرايش اصلاح طلبان مورد نظر آقای خاتمی) نیز از این خان یغما سهمی داشته باشد.

پس، اکنون هنگامی فرا رسیده است که تلاشها آغاز گردد. ابتدا باید به سراغ کسانی رفت که آنان نیز رقیب گرایش حاکم هستند ودر این تصفیه حساب به آنها هم جفا شده است .ترتیب ملاقات و رایزنی میان اقایان هاشمی رفسنجانی ، کروبی (دبیر کل حزب اعتماد ملی ) و  سید محمد خاتمی داده میشود . این ملاقات صورت میگیرد اما  به جز مختصری که بوسیلهء سخنگوی حزب اعتماد ملی  اعلام شد ، گزارش مفصلی از این ملاقات به بیرون درز نمیکند. این گزارش مختصر را با یکدیگر میخوانیم


«
سخنگوي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه در نشست شب گذشته "هاشمي، خاتمي و كروبي " بر حضور حداكثري مردم درانتخابات مجلس تاكيد شد ، گفت كه اصلاح طلبان خواست دشمنان نظام را تامين نمي‌كنند.

اسماعيل گرامي‌مقدم روز يكشنبه و در حاشيه جلسه علني مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران نتايج نشست آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني،سيد محمد خاتمي و مهدي كروبي درباره بررسي صلاحيت‌ها ازسوي هيات‌هاي اجرايي را تشريح كرد.

وي افزود: از جمله تصميمات اين نشست اين بود كه تمام جريان‌هاي اصلاح طلب با حمايت اين سه شخصيت، تمام تلاش خود را براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات انجام دهند تا زمينه برگزاري انتخاباتي پرشور فراهم گردد و اپوزسيون خارج از كشور كه خواستار كمرنگ برگزارشدن انتخابات هستند، مايوس شوند.

عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم اضافه‌كرد: قرار براين شد كه اصلاح طلبان به جاي نااميد كردن مردم كه خواست دشمنان است ، اقدامات گسترده‌اي را براي حضور پرانگيزه مردم در انتخابات مجلس هشتم فراهم آورند.

گرامي مقدم همچنين گفت كه در اين نشست كه در منزل آقاي هاشمي برگزار شد، گزارش مربوط به رد صلاحيت شده‌ها از سوي آقايان‌كروبي و خاتمي ارايه شد.
وي همچنين از گفت‌وگوهايي در خصوص بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس هشتم با علي‌اكبر ناطق نوري" از شخصيت‌هاي برجسته جريان اصولگرا خبر داد.
عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت : آقايان هاشمي، خاتمي و كروبي قرار است ديدارهايي را با آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و ديگر اعضاي اين شورا داشته باشند.  » (2)

خوانندگان گرامی در اینجا نیز ملاحظه می کنند که آنچه  که  سخنگوی حزبی که هم کلمه ء « اعتماد» را یدک میکشد و هم از کلمه « ملی»  سوء استفاده می نماید ، مطرح میکند  آنست که چه تلاشهائی صورت گرفته و یا باید صورت گیرد تا سهم این آقایان  حتی الامکان تأمین شود. تا انتخابات قابل قبول و رقابتی صورت گیرد. در این میان آنچه باید بعنوان « اسم شب » مطرح شود و رقبا و دیگر مقامات داخل نظام آنرا دریافت کنند  آنست که

« وي افزود: از جمله تصميمات اين نشست اين بود كه تمام جريان‌هاي اصلاح طلب با حمايت اين سه شخصيت، تمام تلاش خود را براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات انجام دهند تا زمينه برگزاري انتخاباتي پرشور فراهم گردد و اپوزسيون خارج از كشور كه خواستار كمرنگ برگزارشدن انتخابات هستند، مايوس شوند.» (3)

من هیچگاه بر این باور نبوده ام که موضع  برخی از فعالان و یا جریانهای سیاسی که بخاطر استبداد حاکم بر وطنمان ايران ، مجبور به اقامت در خارج از کشور شده اند، درست است. هیچگاه بر این باور نبوده ام که در میان ایرانی های خارج از کشور افرادی خود فروخته و حقیر سیاسی وجود ندارند. هیچگاه براین باور نبوده ام  که در میان ايرانيان مقيم خارج از کشور، افرادی جدائی طلب نیست و ... اما هیچگاه نمی توانم قسم بخورم که در میان نیروهای مومن به انقلاب ( از نظر این آقایان ) افراد خود فروخته وجود ندارد. هیچگاه نمی توانم با قاطعیت بگویم که در میان دست اندر کاران حکومتی ، کسانی نیستند که خود فروخته و حقیرند وبه جریان جدائی طلبی دامن  می زنند .هیچگاه نمی توانم باور داشته باشم  که این همه خرابکاری هائی که در زمینهء به باد دادن ثروت ملی ، حیف ومیل و چپاول های مالی ، نا به سامانی های اقتصادی ،تصمیمات مغایر با منافع و مصالح ملی ، تخریب تمام زیر بنا ها و باور های  فکری و سیاسی مردم ،  که صورت می گیرد  ناشی از ندانم کاری است و  افراد نفوذی در کسوت افراد مورد اعتماد و مؤمن به انقلاب چه روحانی و چه غیر روحانی نقشی در آن نداشته و ندارند . نه ، من هیچگاه چنین نمی اندیشم.  اما مگر ایران فقط  متعلق به عده ای  از روحانيت و دولتی ها شده است که  برای تسلط بر آن هر روز وحی تازه ای در یافت می کنند!!؟. مگر هر ایرانی در هر کجای این کره خاکی که زندگی می کند نمی تواند در اندیشه وطن خود هم باشد وبه آن عشق بورزد ؟ با خوشی های آن شاد باشد وبا دیدن و شنیدن اینهمه مشکلاتی که برای هموطنانش بوجود میآید اندوهگین شود؟

چرا اپوزیسیون خارج کشور می خواهد انتخابات را کمرنگ جلوه دهد؟

 آیا شما نیستید که از دخالت ایرانیها ی خارج ا ز کشور  در سرنوشتشان که هیچ ،  از دخالت  هموطنان ما ، نيروهائی همچون نهضت آزادی ، جبهه ملی ، حزب ملت ايران ، نيروهای ملی ـ مذهبی ...، نيروهائی که برپايه اسناد و مدارک تاريخ معاصر ايران ، اصولا بدون فعاليت های آن نيروها در جهت افشای ماهيت و عملکرد رژيم وابسته به امپرياليسم شاه در سطح جهان، پيروزی انقلاب در آن مقطع تاريخی اصولا امکان پذير نمی شد ، جلو گیری می کنید.؟

 شما دست از تجاوز به حقوق این ملت بردارید ، شما ملت را بالغ بدانید ، شما مردم  را با شعور و با اخلاق قبول کنید،  و  هر کسی از راه می رسد ، افرادی همچون سردار سپاهی آقای افشار، معاون سياسی وزارت کشور، نخواهد به این ملت درس سیاست و اخلاق بدهد و با وقاحت  «منشور اخلاقی» (4)  تدوين کند، آنوقت می بینید که  همین ایرانیها چگونه کشور خودشان را از اینهمه مشکلاتی  که برایشان به وجود آوردید نجات خواهند داد.

اما تا همین جا ، هنوز هم مسأله روشن نیست که چرا این بخش از گفتگوی آقایان رفسنجانی ، کروبی و خاتمی ،« که مشارکت حد اکثری مردم به منظور رو کم کردن اپوزیسیون خارج از کشور» است با خبر نگار انتخاب مطرح میشود ؟

چرا این آقایان تصمیم نه گرفته اند  تا با مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات ، بساط دزدی و چپاول ثروت ملی   به وسیله  افراد مؤمن  به امام و انقلاب را جمع کنند .؟

 چرا تصمیم نه گرفته اند تا با مشارکت حد اکثری مردم  ابزار نظارت استصوابی که هم ناقض قانون اساسی است و هم حقوق شهروندی آحاد ملت را زیر پا میگذارد ، لغو شود.؟

چرا و چرا ؟

 یکی از پاسخها اما  میتواند این باشد که دیوار رقبا بلند است و از پشتوانه قوی سیاسی و نظامی حکومتی  برخوردارند ویا اينکه بنا بر ضرب المثل رایج « چاقو دسته خودش را نمی برد»، کدام یک  از آنها  و یا هر دوی آنها؟ من نمیدانم.

بنا بر این و بنا بر تصور این آقایان ، در رابطه با رقبا باید سیاست « آهسته برو که گربه شاخت نزند» را  در پیش گرفت.

 ولی از آنجا که دیوار اپوزیسیون خارج از کشور کوتاه است ، پس میتوان خطر آنها را عمده کرد.و مردم را در برابر خطر آنان  به حرکت در آورد . از این رو  میتوان و باید همه اپوزیسیون خارج از کشور را در یک قالب ریخت و بدروغ و وقاحت و بيشرمی، همه آنها را عوامل استکبار جهانی خواند. و البته در این خصوص مقامات استعمارگر آمریکائی هم با اظهاراتی که تماما" با «سوء نیت » و شاید هم برای برای تقویت نهاد های استبدای  و تضعيف و سرکوب حرکت های دمکراتيک در داخل  ایران ایراد میکنند  بر امکانات رسانه ای  این آقایان می افزایند.  اما باید به عرض آقایان برسانم که اشتباه می کنید که می خواهید سمت و سوی مسائل را منحرف کنید. این شیوهء کار ، مشکلات و نا بسامانی های کشور را حل نمی کند. آدرس های اشتباهی هم به مردم ندهید زیرا دوستان شما در حاکمیت دست شما را رو می کنند. بد نیست آقایان محترم به سخنان خطیب موقت نماز جمعه تهران و مسؤل اجرای نظارت استصوابی نظام مردم سالاری دینی دقت بیشتری فرمایند.

« ملت باید توطئه های دشمنان و نقشه های آنان را بشناسد و از کسانی که در خط مستقیم حرکت می کنند حمایت کند و کسانی را که در خط آمریکا، رژیم صهیونیستی، اروپایی ها و فرهنگ غربی حرکت می کنند از خود نداند و آن ها را از خود براند و صف های خود را از آنان جدا کند.»  (5)

با توجه به گفته های آقای جنتی ، آقایان محترم باید توجه کنند که آقای جنتی با اپوزیسیون خارج از کشور هیچ رو دربایستی ای نداشته و ندارد و اگر  منظور ایشان  د ر این اشارات ، اپوزیسیون خارج از  کشور بود با صراحت و تفصیل هر چه بیشتر  در بارهء آن  سخن می گفت . منظور او طرفداران آقايان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و محمد خاتمی ... است!!!

می بينيد آقای جنتی نيز برای توجيه طرد مخالفين خود از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدون ارائه کوچکترين مدرکی و ذکر نامی همچون سنت هميشگی خود متوسل به اتهام و دروغ و ناسزاگوئی  می شود!

جالب تر اینجاست که که آقای موسوی لاری وزیر کشور آقای خاتمی و عضو مجمع روحانیون مبارز  در رابطه با  قلع و قمع متقاضیان کاندیداتوری نمایندگی مجلس هشتم  نتيجه می گيرند و می فرمایند:

 « سيد عبد الواحد موسوي لاري رييس شوراي سياستگذاري ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در اين گرد همايي با ابراز نگراني از بدعت ها در كشوربويژه در انتخابات گفت : آنچه از رد صلاحيت ها خطرناك تر است اينكه مردم سالاري نظام زير سوال رفته است .» (6)

 روشن نيست که آقای موسوی لاری، کدام  « مردم سالاری دینی » را می فرمایند ؟

مگر« مردم سالاری دینی » که  ایشان منظورشان هست ، همین« صغیر سالاری» نیست  که  در نظام جمهوری اسلامی قانونی شده است؟ 

یعنی انسانها باید از مهم ترین ویژگی خدادادی که همانا داشتن اراده و اختیار است دست بکشند و «ذوب در ولایت»، شوند!!

مگر در این مردم سالاری دینی ، ابتدا حقوق شهروندان را زیر پا نمی گذارند و هر نوع تجاوزی را به آن روا نمیدارند ، سپس عده ای به رایزنی می نشینند و در نهایت به سراغ رهبر ی تشرف حاصل میکنند تا بخشی از آن حقوق مسلم را از جناب رهبری « گدائی » کنند ؟

غیر از این است آقای لاری؟

مگر شما مجری انتخاباتی نبودید  که آنرا  باور نداشتید؟

 انتخابات مجلس هفتم را می گویم. مگر آقایان خاتمی و کروبی عریضه شکوائیه برای رهبری ننوشتند و از ایشان نخواستند که دستور فرمایند مسؤلین  نظارت استصوابی گوشه ء چشمی هم به دوستان شما بیندازند و اجازه دهند تعدادی از آنان هم از حق کاندیداتوری بهره مند شوند که البته فایده ای در بر نداشت ؟

مگر مردم سالاری دینی نظام در دوران وزارت شما زیر سؤال رفته بود که حالا میرود .؟

 مردم سالاری دینی یعنی همین و بس. در مردم سالاری دينی، « اصل فرديت » و حقوق دگرانديش جائی ندارد!!  چرا شوخی می فرمائید  آقای موسوی لاری؟

با توجه به مطا لب بالا ، بر اساس یاد آور ی به همهء انهائی که میخواهند بازیگران پیش و پس صحنهء انتخابات باشند  بار دیگر تکرار می کنم که بیش از این مردم را به بازی نگیرید و  مصالح مقامات را با منافع و مصالح ملت و کشور یکی قلمداد نفرمائید. اگر می خواهید دیگران به شما بعنوان مسؤلین مملکتی احترام به گذارند ، به ملت احترام بگذارید. به شعور آنها احترام بگذارید .  شما مجبورید حد اقل به قوانینی که خود تدوین کرده اید احترام بگذارید و آنها را به اجرا در آورید. شما مطمئن باشید تا هنگامی که قانون شکنی و حق کشی ها و تجاوز  به حقوق شهروندی آحاد جامعه توسط مسؤلین حکومتی صورت می گیرد نیازی به آن نیست که به دنبال توطئهء بیگانگان علیه مصالح کشور و نظام بگردید که گرایش به بیگانه در میان خود حکومتیان جای خوش کرده است. اپوزیسیون خارج از کشور فاقد چنین امکاناتی است که بتواند انتخابات چند درجه ای شما را کمرنگ نماید اما بمسؤلین و دست اندر کاران انتخاباتی شما باید دست مریزاد گفت  که این وظیفه را به نحو شایسته ای انجام میدهند.

 

حسین منتظر حقیقی

3.2.2008  برابر با  14.11.1386

Fm-jmi@gmx.net

 

پانويس :


1 ـ نخستين واکنش  خاتمی  به رد صلاحيت گسترده اصلاح طلبان ؛ رقابت در انتخابات منتفی شده است.

به نقل از سايت انتخاب

http://www.tiknews.net/display/?ID=54292&page=

 

2 ـ سخنگوی حزب اعتماد ملی : ديدار خاتمی ، هاشمی و کروبی با جنتی

به نقل از سايت انتخاب

http://www.tiknews.net/display/?ID=54368&page=1

 

3 ـ  همان 

http://www.tiknews.net/display/?ID=54368&page=1

 

4 ـ پيش نويس منشور اخلاق انتخاباتي تدوين شد

به نقل ازسايت خبرگزاری فارس 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8610240626

 

جنتی : دستيابی به حکومت اسلامی ، بالاترین دستاورد ملت ایران است/عاشورای دیگری در فلسطین در حال وقوع است 

به نقل از سايت انتخاب

http://www.tiknews.net/display/?ID=54196

 

موسوي لاري : مردم سالاري نظام زير سوال رفته است 

به نقل از سايت امروز

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=12778&p=1