نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

2 شهریور 88

نامه سرگشاده خانواده های زندانیان سیاسی به

 لاریجانی رییس قوه قضائیه:
روند جاري در اين قوه را به سير قانوني بازگردانيد

نوروز: خانواده های زندانیان سیاسی با نگارش نامه ای سرگشاده خطاب به صادف لاریجانی، رییس قوه قضائیه با اشاره به عدم رعایت بدیهی ترین حقوق حقه مصرع در قانون اساسی و قوانین موضوعه داخلی، و برشمردن موارد نقض قانون از طرف مجریان و آمران حوادث اخیر، خطاب به وی نوشته اند:"از جنابعالي بعنوان مدير ارشد و مسئول مجموعه قضائي، انتظار ميرود روند جاري در اين قوه را به سير قانوني بازگردانيد تا بيش از اين، شاهد بياعتباري قوه قضائيه نزد افكار عمومي ملت شريف ايران نباشيم و بلكه رفته رفته قوه قضائيه به جايگاه مورد نظر در قانون اساسي جمهوري اسلامي نزديك گردد."

متن کامل این نامه سرگشاده که در اختیار پایگاه اطلاع رسانی نوروز قرار گرفته است به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحيم

حضرت آيت ا... لاريجاني رياست محترم قوه قضائيه

همانگونه كه مستحضريد بلافاصله پس از پايان انتخابات پرشور رياست جمهوري دهم تعداد زيادي از بهترين فرزندان و ياران انقلاب و امام كه سوابق درخشاني از نقشآفريني در عرصههاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي، و حضور مؤثر در دفاع مقدس و جانبازي را در كارنامه خود دارند به شكل تهاجمي و توهين آميز و غيرقانوني در منزل، محل كار و خيابان بازداشت شدند.در حقيقت جرم اصلي اين عزيزان ايجاد شور و نشاط انتخاباتي از طريق فعاليت در ستادهاي انتخاباتي كانديداي تأييدشده توسط شوراي نگهبان ميباشد. نقش اثرگذار تك تك آنان در به صحنه كشاندن مردم براي تعيين سرنوشت سياسي كشورشان، ايجاد مشاركت حداكثري و مشروعيت بخشيدن به نظام جمهوري اسلامي است. امروز كه بيش از دو ماه از دستگيري اين عزيزان ميگذرد ، فارغ از اين كه دستگيري اين عزيزان بدون هيچ مدرك و دليلي است تا كنون حتي بديهي ترين حقوق حقه آنان كه در قانون اساسي و قانون آئين دادرسي كيفري و قانون حفظ حقوق شهروندي بدان اشاره شده رعايت نگرديده است. موارد نقض قانون به شرح زير به استحضار ميرسد:

عدم ارائه حكم دستگيري و بازداشت (مواد 112 و 113 آئين دادرسي كيفري)
عدم رعايت موازين قانوني در زمان تفتيش و بازرسي (مواد 103 و 104 آئين دادرسي كيفري)
عدم تفهيم اتهام و دلايل آن (اصل 32 قانون اساسي و مواد 24، 129، 199 آئين دادرسي كيفري)
عدم پذيرش وكيل توسط دادگاه و عدم حضور وكيل در مرحله تحقيقات مقدماتي (اصل 35 قانون اساسي، ماده 128 آئين دادرسي كيفري)

عدم ارائه دليل كافي جهت صدور قرار بازداشت و نتيجة نامعلوم جهت ابلاغ قرار بازداشت و قابل اعتراض بودن آن (بند "ن" ماده 3 قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب)

عدم اطلاع دقيق خانواده بازداشتشدگان از جريان رسيدگي و مكان نگهداري آنان (بند 5 ماده واحده قانون حفظ حقوق شهروندي)
نگهداري در سلول انفرادي كه اغلب تا روزها زندانيان به حال خود رها شده تا به خواست بازجوها عمل كنند كه خود مصداق بارز شكنجه است.

برگزاري دادگاههاي نمايشي، با كيفيتي كه در تاريخ قوه قضائيه در جمهوري اسلامي بيسابقه است. دادگاهي كه نه وكلا از برگزاري آن اطلاع داشتند و نه پروندهاي به رؤيت آنان رسيده بود. دادگاهي فلهاي كه افراد با اتهامات مختلف همه با يك كيفرخواست كه شباهت به اعلاميه يك محفل سياسي داشت محاكمه شدند درحاليكه بر طبق قانون بر اساس نوع اتهام، شرايط و كيفيت رسيدگي به آن بايد متفاوت باشد.

بعضي از موارد نقض قانون در تشكيل اين دادگاهها به شرح زير است:

طبق ماده 188 آئين دادرسي نميتوان مذاكرات را منتشر كرد و منتشركننده مجازات مفتري دارد (چون طبق قانون اساسي و قوانين عادي و فقه اسلامي و اسناد حقوق شهروندي متهم مشمول اصل برائت است و تا پيش از محكوميت در دادگاه تجديد نظر بايد مانند يك بيگناه با او رفتار كرد)، اما مذاكرات دادگاه بدوي در تمام شبكه هاي خبري راديو و تلويزيون و مطبوعات دولتي به كرات پخش شد.

(آيا همين رويه درخصوص دفاعيات وكلا برقرار خواهد بود؟)

طبق اصل 186 قانون اساسي رسيدگي به اتهامات سياسي و مطبوعاتي بايد علني و با حضور هيأت منصفه باشد و اين اصل قانون اساسي به صراحت نقض شده است؛

دادگاه در ظاهر علني بود حال آنكه خانواده متهمين، پشت درهاي بسته دادگاه با ممانعت مأمورين براي ورود مواجه شدند و تنها رسانه هاي خاص حضور داشتند؛

از آنجا كه در طول مدت بازداشت - برخلاف مواد صريح قانوني - متهمان امكان دسترسي به وكيل و مشاوره حقوقي نداشتند، وكلاي مدافع غالب متهمين در جلسات دادگاه حضور نداشتد و دو نفر از وكلايي كه در جلسه اول دادگاه حضور پيدا كردند، كيفرخواست صادره را تا پيش از دادگاه نشنيده و نديده بودند؛

بعضاً در دادگاه متهميني آورده شدهاند كه كيفرخواست به موضوع اتهامي آنها مربوط نبوده؛ و همچنين در كيفرخواست عليه افرادي كه در دادگاه حضور نداشتهاند و متهم پرونده نبودهاند صحبت شده است.

از صدا و سيما به اصطلاح اعتراف افراد نسبت به ديگران پخش ميشود حال آنكه بر اساس قانون و فقه، اقرار افراد بر عليه ديگري تحت هيچ عنواني نافذ نيست و خلاف شرع و قانون است.

با عنايت به موارد فوق، از جنابعالي بعنوان مدير ارشد و مسئول مجموعه قضائي، انتظار ميرود روند جاري در اين قوه را به سير قانوني بازگردانيد تا بيش از اين، شاهد بياعتباري قوه قضائيه نزد افكار عمومي ملت شريف ايران نباشيم و بلكه رفته رفته قوه قضائيه به جايگاه مورد نظر در قانون اساسي جمهوري اسلامي نزديك گردد.

و لا يجرمنّكم شنأن قومٍ علي الا تعدلوا إعدلوا هو أقربّ للتّقوي (مائده، 8)

مبادا آنكه دشمني با گروهي، شما را بر آن بدارد كه از مسير عدالت خارج شويد؛ عدالت بورزيد كه به تقوا نزديكتر است.

خانواده زندانيان سياسي پس از انتخابات

 منبع: سايت نوروز

http://norooznews.org/news/13609.php