نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

به نقل از سايت تريبون

فیلم و متن مناظره تلویزیونی محسن رضایی و محمود احمدی نژاد

بالاخره شب آخر مناظرات بین نامزدهای محترم ریاست جمهوری فرا رسید و در این مناظره آقایان احمدی نژاد و رضایی در مقابل هم قرار گرفته اند.

به گزارش تریبون به نقل از تابناک در این برنامه که بنابر قرعه ابتدا دکتر احمدی نژاد بحث را آغاز کرد، وی بحث را با سوال در مورد طرح فدرال اقتصادی دکتر رضایی شروع کرد و گفت: طرحی که شما ارائه کرده اید قاعدتا با مشکلات قانونی مواجه شده و در امر مدیریت سیاسی دولت را با مشکل روبرو می کند. بنابراین به نظر می رسد که شما برای تبیین طرح خود، ساز و کارهای عملیاتی شدن آن را توضیح دهید.

بنابر این گزارش محسن رضایی در ابتدای صحبت خود با تاکید بر این نکته که برگزاری مناظرات بسیار خوب و شفاف ساز بوده، گفت: البته به نظر من نکته ای که باید در این مناظرات بیشتر به آن توجه می شد، آن است که ما به جای آنکه فقط به نقد گذشته بپردازیم باید طرح و برنامه خود را برای اداره کشور در آینده ارائه و تبیین کنیم.

وی در ادامه با ارائه یکسری آمار از تورم داخلی و جهانی و وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: بحث من در مورد فدرال اقتصادی کاملا روشن است و اساس آن به این گونه است که ما فقط در حوزه اقتصاد، تجارت و علم و فناوری به صورت فدرالی عمل می کنیم ولی در حوزه مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی کشور را به صورت متمرکز اداره می کنیم

.
قسمت اول:

قسمت دوم:
قسمت سوم:
قسمت چهارم:
قسمت پنجم :
قسمت ششم :
قسمت هفتم :
قسمت هشتم:
قسمت نهم :
قسمت آخر :


 

۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۳:۵۹ ق.ظ



 

به نقل از سايت شبکه خبر

مشروح آخرین مناظره ؛ احمدی نژاد و رضایی فایل تصویری

 

19 خرداد 1388  07:39

ششمین و آخرین مناظره از سلسله مناظره های تلویزیونی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان محمود احمدی نژاد و محسن رضایی برگزار شد.

به گزارش واحد مركزی خبر ، پیش از آغاز مناظره مجری برنامه از دو نامزد خواست به نقد برنامه ها و آراء یكدیگر بپردازند و از صحبت درباره كاندیدا یا كاندیداهای غایب خودداری كنند چرا كه اگر این گونه شود حق پاسخگویی برای آنها محفوظ است.

مجری برنامه نخستین سوال خود را در خصوص بهترین الگوی مدیریتی برای تحقق تحول اقتصادی در دهه پیشرفت و عدالت مطرح كرد و پرسید برای این تحقق این هدف چه الگویی دارید؟

احمدی نژاد پیش از پاسخ به این سوال از حضور چند صد هزار نفری مردمی كه عصر امروز به مصلی تهران امده بودند تشكر كرد و گفت : به سبب ازدحام جمعیت متاسفانه نتوانستم در خدمتشان باشم اما انشاء الله چهارشنبه صبح در مسجد دانشگاه شریف حاضر خواهم شد.

وی درباره بحث هایی كه در مناظره دیشب صورت گرفت ؛گفت: منبع آمارهایی كه ارائه كرده ام از بانك مركزی و مركز آمار ایران است كه حدود 50 سال آمار منتشر می كند اما اینكه در برنامه ای تلویزیونی برخلاف همه قوانین و به طور مكرر، یك نامزد را كه هنوز مسئول است به دروغگویی متهم می كنند و توهین های زیادی به او می زنند، جای بحث است.

نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری افزود: انشاء‌الله در وقتی كه حق قانونی بنده است در این باره پاسخ خواهم داد.

احمدی نژاد گفت: دروغگو ، خائن و خائن هم ترسو است؛ چه كسی تا امروز از این دولت ترس سراغ دارد؛ من فكر می كنم همین كافی باشد اما در این باره كه چرا برخی علیه بنده این گونه هجوم برده اند و به هر حرفی كه دلشان می خواهد ،متوسل می شوند توضیح خواهم داد.

وی افزود: میلیون ها سی دی علیه من منتشر كردند و با بریدن حرف ها ، اول و اخر ان را كنار هم گذاشتند و تبلیغ رسانه ای علیه بنده انجام داده اند كه همه اینها خلاف قانون و اخلاق است.
احمدی نژاد ادامه داد كسانی كه درس ادب و اخلاق به مردم می دهند نباید این گونه عمل كنند.
وی گفت:‌ جزئیات این موضوع را در وقت قانونی خودم اعلام خواهم كرد.

نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش از سفر فردا صبح خود به مازندران و همچنین فردا عصر به اهواز خبر داد و گفت: از همین جا به همه آنها سلام می كنم.
احمدی نژاد در ادامه این مناظره با اشاره به اینكه درباره مناظره اقتصادی بحث های فراوانی شده است ، افزود: سند چشم انداز، قانون برنامه، اصل 44 و دیگر سیاست ها از تئوری های اقتصادی ماست.

وی ادامه داد: تئوری اقتصادی ما پیشرفت همراه عدالت است به این معنا كه مردم باید كشور را اداره كنند و فرصت ها ، عادلانه میان آنها توزیع شود.
احمدی نژاد افزود: كشور باید ثروتمند باشد و اما توزیع ثروت باید بر اساس عدالت صورت گیرد و همه استعدادهای كشور باید فرصت بروز و ظهور پیدا كنند.

وی پیش از طرح سوالی از آقای محسن رضایی گفت:‌ از میان همه نامزدها فقط ایشان ایده های جدید و قابل توجهی دارند كه از ایشان می خواهم این ایده ها را باز كنند تا به نقطه عملیاتی خوبی برای كشور برسیم.
احمدی نژاد خطاب به محسن رضایی گفت:‌ شما در خصوص فدرالیسم اقتصادی صحبت كردید اما ارتباط این دیدگاه با تقسیمات كشوری و مدیریت های سیاسی و منطقه ای چگونه گره می خورد؟

وی افزود: آقای رضایی شما وضع اقتصادی كشور را می دانید؛ چطور می شود اینها را به گونه ای به هم گره زد كه هدف شما محقق شود چرا كه روش شما نوعی كمك به اقتصاد كشور است و می خواهید توسعه سریع تر رخ دهد.
احمدی نژاد ادامه داد: شما می خواهید اقتصاد را در 9 منطقه متمركز كنید و سوال من اینجاست كه بقیه استان ها چگونه باید ارتباط برقرار كنند و رابطه مدیریت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با این مدل چگونه است و چطور می شود آنها را هماهنگ كرد؟

محسن رضایی گفت : همان طور كه ملت عزیز و شریف اطلاع دارند، من با رمز یا زهرا، یا زهرا، یا زهرا (س) به صحنه آمدم و انتظارم این است كه هوادارانم در روز رأی گیری با همین رمز پای صندوق های رأی بروند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از همه هموطنان عزیز تقاضا می كنم امشب برای شهدای انقلاب اسلامی، امام شهدا و علمای بزرگ راحلمان سه صلوات بفرستند.

وی گفت: اولاً درباره مناظره ها كه انتظار می رفت از دوره قبل آغاز شود و حالا در این دوره آغاز شده است ، الحمدلله ابتكار خوبی بود كه شفافیت اطلاع رسانی برای مردم و تصمیم گیری ها را بیشتر كرد.
رضایی افزود : مناظره ها ابتكار خیلی خوبی بود اما باید درباره خود موضوع مناظره ها یعنی مسأله تشكیل دولت آینده بیشتر صحبت كنیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : بر این اساس باید از توانایی ها، برنامه ها و اینكه چه كار می خواهیم بكنیم بپرسیم یعنی هر یك از ما رئیس جمهور شدیم چه تغییر و تحولی می خواهیم ایجاد كنیم و به چه پرسش هایی می خواهیم پاسخ دهیم. 

وی افزود: البته لازمه این كار نقد گذشته هم هست اما در كنار نقد گذشته حتماً باید از آینده ها نیز صحبت شود ضمن آن كه روش مناظره باید به ایجاد امید، نشاط، شادابی و یك گام به جلو بردن تاریخی یك ملت منجر شود.

محسن رضایی گفت: حالا اگر ما بیاییم در صحنه مناظره ها، اصلاً بازی را عوض كنیم و میدان بازی عوض شود و به جای دیگری برود به معنای آن است كه نمی خواهیم حقایق برای مردم روشن شود و نمی خواهیم موضوع اصلی، مورد بحث قرار گیرد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من از آقای احمدی نژاد تشكر می كنم كه درباره بحث برنامه ها صحبت و سؤالی درباره یكی از پیشنهادهای من ارائه كرد كه پاسخ می دهم.

وی گفت: اما لازم می دانم برای آنكه به همین پرسش پاسخ بهتری بدهیم اول به وضع اقتصادی كشور نگاه و آینده را پیش بینی كنیم و ببینیم چه كار می شود كرد كه مشكلات ، حل و فصل شود.
رضایی افزود: ما امروز هم تورم و هم ركود را باهم داریم و تورم همان چیزی است كه بانك مركزی اعلام كرده است و آقای احمدی نژاد هم در پنجاه باری كه درباره تورم در كشور سخن گفته، 48 بار متوسط تورم سالانه را بیان و بر اساس همان شاخصی كه صحبت كرده ، تورم اكنون 25 درصد است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیكاری هم 12 و نیم درصد است كه نمودار دارم كه اگر لازم شد ارائه می كنم و نشان می دهد ما اكنون وضع خوبی نداریم یعنی وضع اقتصادی ما خوب نیست.
وی افزود: از طرف دیگر دو بازار اصلی كشور یعنی بازار پول و سرمایه دچار مشكل است و بازار پول ما با 35 هزار میلیارد تومان معوقه بانك ها مواجه است.

محسن رضایی گفت: عملاً گردش پول قفل شده است یا اگر نگوییم خیلی قفل شده است ، تحرك واقعی خودش را ندارد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بازار بورس هم با توجه به اینكه از یازده هزار به حدود هشت هزار رسیده است ، كشش لازم برای جذب پس اندازهای مردمی و هدایت پس اندازها به سرمایه گذاری، اشتغال و تولید را ندارد.

وی گفت: از طرف دیگر متوسط رشد سرمایه گذاری در چهار سال پیش حدود 4 و 7 دهم درصد و متوسط رشد اقتصادی 6 و 2 دهم درصد بوده است كه با این وضع متوجه می شویم وضع اقتصادی خوبی نداریم.
رضایی افزود: اما اگر آینده را نگاه كنیم، گزارش نهادهای بین المللی نشان می دهد اگر روند همین طور پیش برود ، وضع آینده خوب نخواهد بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به عنوان مثال پیش بینی این است كه رشد اقتصادی امسال و سال آینده هم كمتر شود و ممكن است در دو سال آینده به زیر 4 درصد برسد.
وی افزود : مشكل كاهش قیمت نفت را نیز داریم و درآمدهایی كه در چهار سال گذشته به طور فراوان داشتیم ، در آینده نخواهیم داشت.

محسن رضایی گفت : تراز تجاری ما اكنون مثبت 18 میلیارد دلار است اما پیش بینی صندوق بین المللی پول این است كه سال آینده 13 میلیارد دلار منفی خواهد بود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته این هم باید اشاره كنیم كه در سال 86 كل ذخایر ارزی ما كه مصلحت نیست كه عدد آن را بیان كنیم چون باید اعداد را حفظ كنیم 20 درصد كاهش داشته ایم در حالی كه عربستان اكنون 400 میلیارد دلار و لیبی و الجزایر 100 میلیارد دلار ذخیره دارند.

وی گفت : اینها نشان می دهد وضع اقتصادی ما خوب نیست ،حال اگر این را مقایسه كنیم با آنچه كه باید در سند چشم انداز بیست ساله به آن می رسیدیم، رشد ما باید 8 درصد می شد و نرخ سرمایه گذاری نیز باید خیلی بیشتر از اینها می بود.
رضایی افزود : نرخ های تورم و بیكاری هم باید یك رقمی می شد و ضریب جینی نیز باید به وضع بهتر از این می رسید كه نشان می دهد ، وضع كنونی ما خوب نیست، وضع آینده ما ممكن است بدتر شود و نسبت به گام نخست چشم انداز هم عقب هستیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرسش من از برادر عزیزمان آقای احمدی نژاد این است كه چه من و چه ایشان رئیس جمهور شویم ؛ باید راهكاری برای خروج از این وضع داشته باشیم و پرسش من از ایشان این است كه اگر رئیس جمهور شود این وضع را چه طور می خواهد اداره كند؟
وی افزود : آیا به همین شیوه چهارسال پیش ؛ می خواهد اداره كند كه باید توضیح دهد چه موانعی بوده است یا به ابتكار جدیدی رسیده است و می خواهد انجام دهد.

محسن رضایی گفت: من هیچ رئیس دولتی را كاملاً سیاه و سفید نمی دانم و معتقدم آقای احمدی نژاد هم كارهای مثبتی انجام داده است ، همچنان كه همیشه در صحبت هایم گفته ام.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما میزان كاستی هایی كه در دولت ایشان است اگر به فرض رئیس جمهور شود و فكر جدی برای آینده نكند، این مجموعه نه فقط مجموعه خوبی نیست بلكه از برداشتن گام های بلند در چشم انداز هم باز می ماند.

وی گفت: درباره پرسشی كه ایشان مطرح كردند و پرسش كاملاً درستی هم هست ، منظور ما فدرالیسم اقتصادی است نه فدرالیسم كامل ؛ یعنی اقتصاد كشور را به طور منطقه ای اداره می كنیم اما در بعد سیاسی، دفاعی و امنیتی كشور را از تهران به طور متمركز اداره خواهیم كرد.
رضایی افزود: حتی ممكن است سی استان را به 40 تا 45 استان برسانیم كه استان ها از نظر سیاسی، دفاعی و امنیتی كوچك شوند اما از نظر اقتصادی اداره كشور بزرگتر می شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر این اساس، 9 نفر را در حد معاون رئیس جمهور برای این مناطق خواهم گمارد كه اختیار كاملی در زمینه مسائل اقتصادی، علمی، فنی و تجاری داشته باشند و كشور را اداره كنند.
وی افزود: چون كاملاً ‌تقسیم كار كاملی ایجاد شده است رابطه آنان با مدیریت های سیاسی كاملاً روشن است و در همه مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی را از طریق تهران عمل می كنیم.

محسن رضایی گفت: اما در بعد هماهنگی ها در هر منطقه ای كه ممكن است مثلاً 9 منطقه حدود 5 استانی می شود، هر منطقه با 5 استان از نظر هماهنگی، جلساتی شبیه شورای امنیت خواهد داشت با این حساب كه مسائل اساسی و استراتژیك سیاسی، امنیتی و دفاعی از تهران اتخاذ می شود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینكه طرح فدرالیسم اقتصادی مد نظر محسن رضایی، همان تقسیم بندی 9 گانه سپاه پاسداران است ، گفت: مدیریت اقتصادی بدون مدیریت سیاسی و اجتماعی معنا پیدا نمی كند.

احمدی نژاد با اشاره به تداخل وظایف در این طرح اقتصادی در شهرهای مختلف، درباره وجود تورم همراه با ركود در كشور تصریح كرد: این ادعا درباره كشور ،اشتباه است.
وی با اشاره به محاسبه تورم متوسط سالانه و نقطه به نقطه گفت: میانگین تورم سال 87 به 86 ، حدود 25 درصد است كه هم خودم گفتم و هم بانك مركزی ان را اعلام كرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز تورم 18 خرداد امسال نسبت به 18 خرداد سال قبل، زیر 15 درصد و معنای آن این است كه تورم در مسیر كاهش است.
احمدی نژاد علت اصلی بروز تورم در كشور را وجود تورم جهانی دانست و با اشاره به تأثیر افزایش قیمت ها در واردات كالاها كشور افزود: تورم جهانی در رشد اقتصادی ایران اثری نگذاشته است.

وی تصریح كرد: رشد اقتصادی در برنامه سوم توسعه به طور متوسط 4،5 درصد است اما این رشد دست بالا گرفته شد و به 8 درصد رسید و 2،5 درصد آن را هم بهره وری گذاشتند حال آنكه سهم بهره وری در این برنامه 4 دهم درصد بود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز رشد اقتصادی كشور به طور متوسط در چهار سال برنامه توسعه چهار 6،2 درصد است كه رشد بسیار خوب و از برنامه های قبلی بیشتر است.

احمدی نژاد با اشاره به جبران دریافتی كاركنان و حقوق بگیران ثابت كشور تصریح كرد: اینكه بگوییم بازار بورس كشور غیرفعال است اشتباه است و اتفاقاً بازار بورس ما بسیار فعال است.
وی با اشاره به گنجاندن حباب در بورس در سال 82 و 83 گفت: به وسیله این حباب، قیمت ها را به طور كاذب بالا بردند كه در این دولت، حباب از بورس تخلیه شده و بورس ، رشد منطقی خود را پیدا كرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به انجام شدن بیشترین واگذاری ها و حجم معاملات در بورس در دو ـ سه سال گذشته افزود: مراكز جهانی نیز این موضوع را تایید كرده اند.
احمدی نژاد با اشاره به رشد سرمایه گذاری در كشور گفت: عدد رشد سرمایه گذاری الان كمتر از چهار سال قبل و علت آن این است كه اعداد و ارقام اصلاح شد.

وی افزود: قبلا ماشین آلات دست دوم با قیمت بالا وارد كشور می شد و برای آن هم وام ارزی گرفته می شد اما دولت نهم ، قیمت ها را واقعی كرد و به این ترتیب ، عدد سرمایه گذار در كشور پایین آمده است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح كرد: حجم سرمایه گذاری صنعتی در 4 سال قبل از دولت نهم، 10 هزار و چند میلیارد تومان بود كه در این دولت به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.

احمدی نژاد با اشاره به وجود فعالیت صنعتی و رشد سرمایه گذاری در كشور گفت: اما چون یكی از عواملی اصلی، واردات ماشین آلات دست دوم درگذشته بود عدد ذكر شده ، كوچك دیده شده است.
وی در ادامه با اشاره به طرح فدرالیسم رضایی و تاكید وی كه می خواهد یك حلقه جدید مدیریتی در كشور ایجاد كند ، پرسید : ارتباط معاون رئیس جمهور با استانداران و این افراد با آن مراكز 9 گانه طرح فدرالیسم اقتصادی چگونه می شود؟

احمدی نژاد با اشاره به سخت بودن هماهنگی بین حلقه های مدیریتی افزود : هرچه قدر به حلقه های مدیریتی اضافه می شود ،پیچیدگی ارتباطات آنها هم به صورت نمایی ( شدید) افزایش می یابد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فكر می كنم شرایط اقتصادی ما نسبت به وضع جهانی، خوب است چرا كه هم اكنون و در سال 2008 ، همه قاره ها رشد تورم داشته اند و حتی در بیشتر كشورها ، درصد رشد تورم بیشتر هم بوده است.

احمدی نژاد افزود : مجموعه برنامه های اقتصادی ما روشن است ، طرح هدفمند كردن یارانه ها و تحولات اقتصادی را در 7 سرفصل مهم آماده كردیم كه همان توسعه زیرساخت های اقتصادی است.
وی گفت : اصلاح یارانه ها ، اصلاح بانك ها، اصلاح مالیات و بیمه و نظام توزیع و بهره وری ، افزایش ارزش پول ملی را از كارهای اساسی است كه باید در اقتصاد ملی ایران انجام شود.

احمدی نژاد افزود : آمارها نشان می دهد عملكردها در همه بخش های اقتصادی به نسبت گذشته، رشد قابل توجه و جدی دارد.
احمدی نژاد همچنین با اشاره به وعده محسن رضایی درباره ایجاد صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق آیا همانی است كه در سیاست های كلی برنامه پنجم توسعه است یا چیز دیگری خواهد بود.

وی افزود : آن 200 میلیارد دلاری كه می خواهد وارد این صندوق شود از این به بعد است یعنی از درآمدهای نفتی است یا اینكه قرار است قرض بگیریم و آیا قرار است آن را به ریال تبدیل كنیم و به بانك ها بدهیم تا سود آن را بین مردم توزیع كنید زیرا شما گفتید كه ظاهراً قرار است به مردم ماهی 100 هزار تومان خواهید داد.
محسن رضایی با بیان اینكه باید آمار یك مقدار دقیق ترارائه شود ، گفت :‌ در این زمینه لفظ دروغ را قبول ندارم اما به این صورت و با مبانی متغیر نمی توان آمار داد.

نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود : چرا در تورم جهانی ما سال 2009 را حذف می كنیم و به یك مبانی مشترك توجه نمی كنیم.
وی گفت : به آمار متوسط سالانه بانك مركزی اشاره و تصریح كرد:‌ در سال 84 این امار 10 و 4 دهم درصد سال 85 ، 11 و 9 دهم، سال 86 18 و 4 دهم و در سال 87، 25 و 4 دهم درصد بوده است كه با شاخص متوسط محاسبه می شود و بحث تورم نقطه به نقطه در اینجا بحث ما نیست.

وی افزود: مثلا قیمت پنیر در سال 84 را می توان با قیمت پنیر سال 87 محاسبه كرد و تغییر ملموس آن را در زندگی مردم دید و البته مردم و بچه ها پای تلویزیون می نشینند و این محاسبات را انجام می دهند و این مناظرات ادبیات اقتصادی را به خوبی گسترش داده است.
رضایی با تاكید بر اینكه تورم سال های 84 به 87 مرتب بالا رفته است ؛ گفت: این سوال مطرح می شود آیا در همه این 4 سال اقتصاد دنیا تورمی بوده است ؛ عرض می كنم نه اصلا.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مقایسه قیمت یك شانه تخم مرغ 2 كیلویی در سال 84 و نسبت به 88 گفت: قیمت در سال 84 برابر 1450 تومان بود كه امسال به 2870 تومان رسیده است همین مسئله در قیمت گوشت مرغ ، گوشت گوسفند ، عدس و هنداونه هم صدق می كند.
وی با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان در ماه های اخیر گفت: آقای احمدی نژاد این كار را انجام داد و برخی قوانین مصوب قبلی را هم كه خودش عمل به آن را مصلحت نمی دانست اخیرا اجرایی كرده است و بر همین اساس قدرت خرید مردم در 4تا 5 ماه اخیر افزایش یافته است اما نمی توانیم از كاهش قدرت خرید مردم در این 4 سال بگذریم.

نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه شاخصی به نام" فلاكت "متشكل از دو عدد تورم و ركود تشكیل شده است، گفت: بر اساس آمار بانك مركزی در سال 84 این شاخص كم شده است و به حدود 18 یا 19 درصد در فصل اول 85 رسید و از فصل دوم سال 85 تا پاییز 87 می بینیم كه با چه شیبی فشار بر گرده مردم افزایش یافته است و وضع اقتصادی مردم خوب نیست و نباید این مطلب را كتمان كنیم.

رضایی با بیان اینكه توجه به تورم نقطه به نقطه دردی از ما دوا نمی كند چرا كه فشار بر مردم وجود دارد ،تصریح كرد: در این زمینه از خود آقای احمدی نژاد باید سوال كرد كه بهتر می داند وضع تورم در جامعه چگونه است و آن را به چشم خود می بیند.
وی با دفاع از طرح فدرالیسم اقتصادی خود گفت: به نظر من كشور پهناور جمهوری اسلامی ایران را نمی تواند فقط رئیس جمهور با هیئت دولت و با دویدن به این استان و آن استان به بهترین شكل و قوی اداره كند و ما باید مدیریتی قوی در شهرستان ها داشته باشیم تا مثلا نخواهیم برای ساختن یك جوی آب، هیئت دولت را به آنجا بكشیم و این كار در شان دولت نیست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه ما در فدرالیسم ؛ مسائل امنیتی سیاسی را از اقتصادی جدا می كنیم ؛گفت:‌ نمونه اش همین جزیره كیش است منطقه آزاد در بحث اقتصادی كاملا جداست و در زمینه سیاسی هم همسان دیگرنقاط كشور اداره می شود.
رضایی پیش از بیان انتقادش در خصوص چگونگی مدیریت كشور در 4 سال گذشته گفت: اصولا نمی خواهم فقط وارد مباحث انتقادی شوم و این را هم قبول ندارم كه پشت سر فردی بیایم و اعتراض كنم ؛ خیلی خوب است حرف ها رو در رو گفته شود.

رضایی گفت : گرچه ما هم آدم ها را نمی توانیم بیاوریم و رو به روی هم بنشانیم اما در اینجا می خواهم نقد كنم و این نقد نیز به این دلیل است كه برنامه هایمان كاملا مشخص است و بارها آنها را اعلام كرده ام.
وی بی ثباتی در مدیریت كشور را یكی از نقاط ضعف دولت نهم خواند و تصریح كرد: دراین 4 سال 12 عضو كابینه كه 8 عضو آن وزیرهستند عوض می شوند و مثلث اقتصادی دولت كه بسیار نیز مهم و شامل وزیر اقتصاد، رئیس كل بانك مركزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است ؛ سه بار در زمان آقای احمدی نژاد عوض می شود.

وی افزود:‌ از نظر اقتصادی تغیییر در بانك مركزی پایه های پولی را تحت تاثیر قرار می دهد و در عین حال 24 استاندار هم عوض می شود و حتی تغییر مدیریت به سطح باشگاه ها هم كشیده می شود و مثلا مدیران باشگاه های پرسپولیس و استقلال چندین بار تغییر می كنند.

رضایی با بیان اینكه به عنوان اولین گام می خواهم در صورت رئیس جمهور شدن خود را در زمینه تغییر مدیریت های تخصصی محدود كنم، گفت: می خواهم یك مصوبه ای هم به مجلس شورای اسلامی بدهم كه پست های تخصصی را از پست های دیگر جدا كند تا كسی نتواند تغییری خودسرانه در آن ها بدهد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزایش لحظه ای تعرفه ها پس از بالا رفتن تورم را یكی از دیگر نقاط ضعف دولت نهم خواند و افزود: در قضیه خرید گازتركمنستان نیز در صورتی كه آنها 4 سنت می خواستند به ما بفروشند و پیشنهاد 4 سنت دادند اما در نهایت هم به دلیل سرمای بی سابقه كشور ، 35 سنت از آنها خریدیم.

وی مدیریت امنیتی كشور را مطلوب ندانست و گفت: البته این موضوع فقط درباره این 4 سال صدق نمی كند بلكه در دولت قبل نیز دیده می شد اما نمی توانیم به راحتی از انفجارها در خوزستان، توهین به برادران آذری در یكی از روزنامه های دولت و از این دست قضایا به راحتی بگذریم.
رضایی در پایان این بخش گفت: ما می خواهیم از آقای احمدی نژاد بپرسیم كه می خواهد چه الگوی مدیریتی را در 4 سال بعد ؛ در صورت انتخاب شدن ادامه دهد تا از فرصت های تاریخی بیشتر استفاده شود.

محمود احمدی نژاد در ادامه مناظره گفت : البته محسن رضایی در مناظره های قبلی هم از وقت استفاده و علیه دولت صحبت كردند و این طور نیست كه صحبت نكرده اند و در بعضی جاها هم حالت تمسخر داشتند حالا من وارد آنها نمی شوم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : اقای رضایی ، عدد بیكاری را با نرخ تورم جمع می كنند و می گویند تورم 25 درصد شده است كه ما هم توضیح دادیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نرخ بیكاری كه 2 درصد ،حداقل كاهش پیدا كرده است و بر اساس گزارش های همان بانك مركزی كه شما ( رضایی ) فرمودید ، پس این دو در جهت هم حركت نكرده است ضمن اینكه ما در این چهار سال طبق قانون برنامه حقوق كارمندان را معادل تورم اضافه كردیم و3 یا 4 درصد ممكن است بالا یا پایین باشد.

وی گفت : بنابراین آن مطالبی كه شما می گویید صحت ندارد و بعد یك فلاكت هم گذاشتید روی آن و می گویید حالا دیگر یك جوری وضع مردم به فلاكت رسیده است.
احمدی نژاد افزود: اینكه من می گویم معنایش این نیست كه ما الآن در نقطه ایده آل هستیم، همیشه شرایط را مقایسه ای باید ارزیابی كنیم و الا اگر همین طور كلی بگوییم بله این طوری است، خوب دولت قبل هم بوده است و متوسط تورم دولت خاتمی هم هست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید متوسط تورم در دور اول دولت ها را ما باهم مقایسه كنیم، چون هر بار كه دولتی می آید شرایط كشور عوض می شود، متوسط تورم چهار ساله دولت نهم از دولت های قبلی كمتر است و این هم آمار بانك مركزی است.
احمدی نژاد افزود : شما(رضایی) نوسان تورم را می گویید، دولت های قبلی هم همین طور بودند، بعضی ها سال اول كم بودند و سال دوم و سوم اضافه شدند ضمن اینكه بخش مهم تورم سال های دوم و سوم در دولت نهم ناشی از تورم خارجی بوده است و سهمیه بندی بنزین را هم داشتیم.

وی گفت : كسانی كه سهمیه بندی را برنامه ریزی كرده بودند 15 درصد تورم را پیش بینی كرده بودند و گزارش مكتوب آن موجود است اما دولت با این روش هم موافق نبود و ما با شیوه های بهتری می خواستیم كنترل كنیم كه این تورم را نداشته باشد.
احمدی نژاد گفت : در دولت نهم ؛ نرخ بیكاری 2 درصد كاهش پیدا كرده كه در گزارش بانك مركزی هم موجود است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینكه شما ( رضایی ) فرمودید وضع مردم خیلی خراب است، بله درست است و گرانی را حس می كنیم اما كاهش آن را نیز همه حس می كنند، ای كاش شما فهرست همه كالاهایی را كه می خواندید باهم مقایسه می كردید نه اینكه چند كالای خاص را.
وی گفت: بالاخره در كنار تورم كه اضافه شده ، قدرت خرید مردم هم با افزایش درامد اضافه شده است، تولید ناخالص ملی هم بیشتر و درآمد سرانه هم اضافه شده و همه اینها همه قابل بحث است.

احمدی نژاد گفت : اینكه شما فرمودید 15 عضو كابینه و مثلاً معاونان عوض شده اند، این همان تعهدی بوده است كه من با مردم دارم، الآن هم همین تعهد را می دهم، ما در انتخابهایمان كه معصوم نیستیم، یك برنامه داریم و طبق برنامه جلو می رویم و تلاشمان را هم می كنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.
وی افزود: ما در حال مسابقه در سطح جهان هستیم و یك مسابقه است، یك برنامه داریم و باید به پیش ببریم ، مربی هم بازیكنان را عوض می كند، مهم برنامه است،
جهت برنامه باید حفظ شود و كارهایی كه هدف قرار گرفته است باید برای تحقق انها تلاش كنیم و هر كس در این مسابقه نتوانست باید كنار برود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما گفتید ما بی حساب و كتاب تعرفه ها را عوض كردیم، اما برای اولین بار در كشور ما دفترچه ثابت گذاشتیم و البته ممكن است در خصوص كالاهای معدودی به خاطر نوسانات تند بازار جهانی ، تغییراتی رخ داده باشد.

احمدی نژاد گفت: دفترچه تعرفه برای همه محصولات داریم ، اینكه در چه وقتی از سال كاهش و چه موقع افزایش یابد.
وی افزود: این روند برای اولین بار اتفاق افتاده است كه دائم نوسان نمی كند و دو سال است كه این كار را می كنیم و جالب است كه جناب عالی بدانید متوسط تعرفه در دولت قبلی 22 درصد بوده و در این دولت 33 درصد است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حرف انهایی كه می گویند دولت با كاهش تعرفه بازار را پر از واردات كرده ، حرف خلافی است.
وی گفت: افزایش متوسط تعرفه از 22 به 33 درصد در دولت نهم به این معنی است كه تعرفه های بیشتری گرفتیم .

احمدی نژاد گفت: به این هم توجه كنید كه بیش از 80 درصد كالاهای وارداتی كشور سرمایه ای و واسطه ای و معاف از بخش مهمی از تعرفه است و تعرفه انها به چهار درصد می رسد.
وی گفت: ادعای كاهش تعرفه و افزایش واردات ، واقعاً اتهام است.

احمدی نژاد افزود: نسبت صادرات غیرنفتی كشور به واردات رشد كرده است و نشان می دهد كه مدیریت خوبی در بحث صادرات و واردات داریم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متوسط صادرات غیرنفتی سالانه ما 18 میلیارد دلار است و صادرات غیر نفتی در 4 سال دولت نهم به 57 میلیارد دلار ( بدون میعانات گازی ) رسید كه بیش از سه برنامه پنجساله گذشته و بیش از عدد و هدف كل برنامه چهارم توسعه است كه نشان می دهد این بخش را خوب مدیریت كرده ایم.

وی افزود: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هم به میانگین سالانه 6 و 2 دهم درصد رسیده است و باز هم توجه كنید با توجه به شرایط جهانی و وضعیتی كه ما تحویل گرفتیم، اقتصاد خوب مدیریت شده است.
احمدی نژاد گفت: اما آن صندوق توسعه ملی را شما پاسخ ندادید كه امیدوارم پاسخ دهید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما گفتید كه مالیات را كم می كنید، حقوق كارمندان را اضافه می كنید و بودجه را بدون نفت می بندید، ضمن اینكه بگویم آن فدرال اقتصادی با شرایط اداری كشور ما به شدت ناسازگار است.
وی گفت: اصلاً برای چه هدفی ، استان ها از هم جدا شوند، همین الآن ما تقاضای چند استان جدید داریم و معنایش این است كه تقسیمات جدید باید شود و اینكه شما چند استان را زیر یك پرچم بیاورید و بخش اقتصادی را از بخش سیاسی جدا كنید ؛به نظرم اشتباه بزرگی است كه محقق هم نخواهد شد.

احمدی نژاد افزود : اگر شما تصور كنید بعضی پست ها را ثابت و بعضی را متغیر كنید بدانید كه اینها از هم جدا نیستند ، چون پست های سیاسی، اقتصادی و كارشناسی با هم كار می كنند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طور نیست كه امور كشور ، جزایری جدا از هم باشند كه آنها برای خودشان كار كنند، حالا می آییم ما یك مدیرهایی آنجا می گذاریم و آنها را اداره می كنیم.

وی افزود: بله ممكن است ما در بیست سال آینده بتوانیم با تمهیداتی به آنجا برسیم ضمن آن كه جاهایی كه فدرالی است در واقع چند كشور است نه یك كشور ؛ یعنی یك هویت واحدی در آنجا شكل نگرفته است زیرا آنها اقوامی مستقل بوده اند كه به هم چسبیده اند و حالا فدرالی شده اند.
احمدی نژاد گفت : كشوری كه "هویت ملی واحد" دارد ؛ باید حكومت متمركز در آنجا باشد تا بتواند همه كشور را اداره كند و اداره آن به شكل فدرالی خیلی سخت است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینكه دولت هیچ وقت برای كشیدن یك جوی آب در یك استان به آنجا سفر نمی كند، افزود: اگر آقای محسن رضایی ساختار اداری كشور را می شناخت این طور حرف نمی زد و من این را می گذارم به حساب اینكه شما ( رضایی ) ساختار بوروكراسی و اداری كشور را نمی شناسید و در سیستم اداری كشور نبوده اید.

وی به رضایی گفت: شما در سپاه بودید و از آنجا هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتید و بیشتر در كارهای نظری مشغول بودید و هیچ وقت در كشور مدیریت اجرایی نداشتید تا ساختارها را بشناسید و ببینید دولت وقتی به یك استان سفر می كند چه مفهومی دارد و چه اثری می گذارد.

احمدی نژاد افزود: شما گفتید مالیات را كم می كنید، حقوق كارمندان را اضافه می كنید و بودجه را بدون نفت می بندید اما باید توجه داشته باشید ما یك قانون را زمانی می توانیم اجرایی كنیم كه مجلس بودجه اش را به ما بدهد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بودجه قانون مدیریت خدمات كشوری از امسال در بودجه پیش بینی شد و برای بازنشسته ها هم از پارسال تصویب شده بود و ما هم دقیقاً قانون را اجرا كردیم.

محسن رضایی در ادامه مناظره به احمدی نژاد گفت:‌ اینكه شما می گویید پست های سیاسی و تخصصی را نمی توان از هم جدا كرد قبول ندارم چرا كه در همه جای دنیا این كار شده است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: درباره صندوق توسعه ملی هم گفتم كه آن همان صندوقی است كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسانده ایم و بحث من این بود كه اگر از اول انقلاب چنین صندوقی داشتیم تا امروز 200 میلیارد دلار در آن بود و ماهانه صد هزار تومان می دادیم و ارزش سهام صندوق هم بالای 400 تا 500 هزار تومان برای هر فرد بود.

وی ادامه داد ما حتما مالیات ها را در شرایط ركود كم خواهیم كرد ، زیرا دنبال این نیستیم كه مانند الان از بنگاه ها انتقام كشی شود.
رضایی افزود: دولت نهم بنگاه ها را به گونه ای رها كرده است كه آنها در ركود دست و پا می زنند و مدیران برخی از آنها به من گفته اند كه نه تنها در چنین شرایطی دولت هیچ كمكی نمی كند ؛ بلكه پس گردنی هم می زند.

وی اوضاع كنونی كشور را اسف بار خواند و گفت: براساس اعلام اتاق بازرگانی، 50 درصد كارخانه های كشور با نصف ظرفیت كار می كنند و 60 درصد كارخانه ها و بنگاه ها و موسسات اقتصادی در 8 ماه اخیر، تعدیل نیرو در حد یك سوم داشته اند و این موارد نشان دهنده بحران است.

رضایی افزود: دولت در چنین شرایطی می گوید اصلا مسئله یا بحرانی وجود ندارد و این نگاه نشان می دهد كه دولت بنگاه ها را رها كرده است.
وی گفت : ‌كاهش مالیات ها نوعی سیاست كمك كننده برای خروج بنگاه ها از ركود است و این سیاست در همه جهان تجربه شده است؛ اگر آقای احمدی نژاد تجربه و اطلاعی از این موضوع ندارد می تواند از تیم های كارشناسی اقتصادی بپرسد كه وقتی ركود شد ، چه باید كرد؟

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به احمدی نژاد گفت: اینكه می گویید مسائل اداری را نمی دانم باید خودتان قضاوت كنید چرا كه هم سابقه من و هم سابقه خودتان را می دانید.
رضایی با بیان اینكه كشور را در زمان جنگ ما اداره كردیم ، گفت: اوایل انقلاب نیز از ائمه جمعه تا فرمانداران،‌ما بودیم و بعد هم همین گونه بود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به احمدی نژاد افزود : ‌در 12 سال اخیر نیز اطلاعاتم از داخل وزارتخانه ها قطعا چند برابر شماست و حتی مخالفان شما در ادارات كه نمی توانند به شما حرف بزنند نزد ما می آیند و حتی دوستان نزدیك شما و دوستان مشتركمان نیز مسائلی را می گویند.
رضایی ادامه داد: بنابراین در جریان ریز مسائل هستم و خودتان هم توانایی من را در سازمان دهی می دانید و اگر مسائل مدیریت را بیشتر از شما ندانم ، كمتر نیز نمی دانم.

وی گفت :‌ برای نمونه باید به بحث تعرفه شكر اشاره كنم كه چه بلایی برسر این محصول آورد اما آقای احمدی نژاد می گوید ما بر اساس قواعدی ، ‌تعرفه ها را تنظیم كرده ایم.
رضایی ، شكر،‌دانه های روغنی و چای را كشت و صنعت كشور خواند و گفت:‌ برخی آقایان در نیمه دوم سال 84 تعرفه شكر خام را از 120 درصد به 4 درصد و تعرفه شكر سفید را از 150 درصد به 10 درصد رساندند و نتیجه این شد كه به جای 500 هزار تن واردات، 2 میلیون و 481 هزار تن شكر در سال 85 وارد شد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد وضع به جایی رسیده است كه از 32 كارخانه چغندر قند، 8 مورد تعطیل شده اند و بقیه به جای 5 ماه فعالیت فقط 40 روز كار می كنند كه به معنای از بین رفتن كشت چغندر به طور كامل است.

رضایی گفت : ‌چغندركاران پس از این بحران ؛ سیب زمینی كاشتند و آن قدر سیب زمینی در كشور زیاد شد كه سیب زمینی كاران گذشته نیز دچار مشكل شدند به طوری كه آقای احمدی نژاد ناچار شد برای جلوگیری از ورشكستگی آنها مقدار زیادی از محصولات آنها را بخرد.
وی افزود : ‌نتیجه این سیاست ها ؛ بیكاری 85 هزار نفر بود.

رضایی گفت: اگر كشت چغندر دچار بحران نمی شد 12 و نیم میلیون تن تفاله و مواد خامی كه از این بخش به دست می آمد هم از دست نمی رفت ؛ اما 2 هزار و 500 میلیارد تومان هم عدم النفع كشاورزان شد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با پایین آوردن تعرفه این همه زیان اقتصادی وارد شد و بحران آن به بخش كارگری و اشتغال نیز راه یافت.

رضایی تصمیمات دولت در خصوص مسكن مهر و دیگر سیاست ها را ناپخته خواند و گفت:‌ شاید دلیل این باشد كه در دولت احمدی نژاد ، نخبگان ؛ محلی از اعراب ندارند.
وی با اشاره به اینكه اقدام رئیس جمهوردر برگزاری چند نشست با اقتصاددانان ، خوب بود ، افزود : ‌اما متاسفانه این حركت ادامه پیدا نكرد.

رضایی با طرح این سوال كه توسعه را باید از كجا آغاز كرد ؟گفت: چینی ها نقطه آغاز توسعه را مالكیت گذاشتند و ما با مطالعاتی كه در مجمع تشخص مصحلت نظام داشتیم نقطه عزیمت توسعه ملی را نخبگان دانستیم.
وی افزود: به اعتقاد ما باید نخبگان را درگیر كنیم و آنها را به تفاهم و اجماع برسانیم تا حادثه بزرگ توسعه تحقق یابد.

رضایی گفت: در مجموع فكر می كنم اگر آقای احمدی نژاد بخواهد دوباره رئیس جمهور شود و برای درگیر كردن و به اجماع رساندن نخبگان در اداره كشور فكری نكند مشكلاتی ایجاد خواهد شد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره به طرح خود در خصوص ایجاد اتاق های فكر اشاره كرد و گفت: این اتاق ها باید در كنار هر وزارتخانه تشكیل شود.

رضایی افزود: البته چون قرار است مخالفان خود را در این اتاق ها مستقر كنم برخی گفتند اسم آن را دولت سایه بگذارید.
وی خطاب به احمدی نژاد گفت: سوال اصلی من از شما این است كه با توجه به توانایی عظیم نخبگان كشور چه سیاستی برای درگیر كردن آنها در توسعه ملی كشور خواهید داشت؟

احمدی نژاد گفت : ‌این حرف ها قبلا هم بارها و بارها در برخی روزنامه های مخالف دولت هم مطرح شده بود. نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : سال گذشته و همین الان نیز بسیاری از صنایع در كشورهای خارجی در حال ركود بوده و است و كاهش تولید دارند.

وی افزود : در صنعت فولاد بسیاری از كشورهای دنیا 39، 40 تا 50 درصد كاهش تولید دارند.
احمدی نژاد گفت: فقط دو كشور ایران و چین در این زمینه رشد دارند كه در ایران 20 درصد و در چین 2 و 4 دهم درصد است براساس گزارش رسمی انجمن فولاد جهانی ؛ كه من اینجا دارم.

وی افزود: اینكه می گویند بنگاه ها را رها كرده اند من نمی دانم رها كرده اند یعنی چه؟ آیا بنگاه ها را دولت باید اداره كند یا بنگاه ها باید استقلال داشته باشند؟
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌بیشترین مراقبت در این دولت انجام شد و وقتی این دولت را تحویل گرفتیم 50 هزار بنگاه صنعتی داشتیم كه از این تعداد 280 بنگاه در مرز بحران بود.

وی افزود: اكنون تعداد بنگاه ها به 80 هزار بنگاه رسیده - اقای موسوی و 200 بنگاه دچار مشكل است ،‌ من عذرخواهی می كنم آقای محسن رضایی بالاخره شما نیز به سیادت می خورید و در یك نقطه ای وصلید.
محسن رضایی نیز گفت : مادر من سید است ولی هیچگاه اظهار سیادت نكردم.

احمدی نژاد گفت : پس یك جایی بالاخره وصل هستید و سید هم هستید دیگر.
وی افزود: 200 بنگاه داریم كه برای آن ساز و كار تعیین كرده ایم و كارگروهی در دولت برای همه آنها تشكیل شده ا ست كه رئیس كل بانك مركزی، وزرای كار و امور اجتماعی و صنایع در آن عضویت دارند.

احمدی نژاد گفت: بیشترین رسیدگی را ما كرده ایم و تعجب می كنم كه می گویید یك سوم كارگران از دست رفته اند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:تعداد كارگرانی كه بیكار شده اند و به اداره كار مراجعه كرده اند هر سال معلوم است.

احمدی نژاد گفت:‌ در این 5 - 6 سال اخیر هر سال به طور متوسط 340 هزار كارگر از كار منفك می شوند كه امسال نیز همین است یعنی هیچ تغییر جدی نداریم.
وی افزود: این كه اتاق بازرگانی اعلام كرده است بنگاه های ما 50 درصد كار می كند درست است اما اولا بیش از 50 درصد است و در این دولت 50 درصد شده است.

احمدی نژاد گفت: در بخش صنعت نیز همیشه 40 درصد ظرفیت فعال است و صنعت ما هیچ وقت از همه ظرفیتش استفاده نكرده كه علت این امر نیز ساختارهای غلط اقتصادی بوده است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنها از راكد كردن پول و كالا سود می بردند و شما هم درست گفتید كه پول در كشور احتكار می شود.

احمدی نژاد گفت:‌ اینكه معوقه ایجاد می شود ، احتكار پول است و نرخش در بازار بالا می رود اما چه باید كرد؟
وی با تاكید بر لزوم اصلاح ساختار بانكی افزود:‌ ما براساس مطالعه این كار را كردیم و 3 سال با حضور كارشناسان طرح آن را تهیه كردیم و به زودی لایحه اصلاحیه را به مجلس خواهیم داد.

احمدی نژاد گفت: اتفاقا در طرح های اقتصادی كه ماتهیه كرده ایم تقریبا از همه ظرفیت كارشناسی كشور استفاده شده است الا معدودی كه نخواستند همكاری كنند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خود من بیش از 1000 ساعت در جلسات كارشناسی شركت كرده ام و با همان كسانی كه به قول شما نامه نوشتند ،جلسه گذاشتم.

احمدی نژاد گفت:‌ آنان 13 بند را مطرح كرده بودند كه 3 بندش را رئیس ستاد شما پاسخ داد اما به بند سوم كه رسیدند ، گفتند كفایت می كند اصلا بحث های ما چیز دیگر است و ما گفتیم بحث ها سیاسی است نه اقتصادی و الا ردیف كردن ایرادات اقتصادی كاری ندارد.
وی افزود: 10 هزار ایراد در كشور وجود دارد اما باید بدانیم چه روندی را دولت ها با شاخص های كلان طی كرده اند.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع شكر گفت: در سال 84 كه بحث تحریم مطرح شد وزارت بازرگانی موظف شد اجازه دهد مقداری كالای اساسی به ویژه شكر بیشتر وارد شود تا اگر تحریم شدیم دچار مشكل نشویم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:اتفاقا در موضوع شكر مواظب بودند كه تعرفه شكر خام را پایین آورند به علت آنكه این محصول در كارخانه ما تصفیه می شود و كارخانه هایی كه قبلا سه ماه كار می كردند‌، 8 ماه كار می كنند.

احمدی نژاد گفت:‌ بله درست است كه برخی كارخانه ها تعطیل شد اما بالاخره در كارخانه فرسوده 40 و 60 ساله قیمت تمام شده تولید دو برابر می شود.
وی افزود: در حالی كه شكر برزیلی و ارژانتینی در مرز ما 330 تومان است و اگر از آنها 500 تومان بخواهیم بخریم به ما نمی فروشند و می گویند 560 تومان بخرید اما تا كی می توانیم به این وضع ادامه بدهیم.

احمدی نژاد گفت: 10 كارخانه تعطیل می شود و در چند نقطه كشور به آنها كمك كردیم كه نوسازی شود تا با افزایش بهره وری بتوانندرقابت كنند و الا شما از كجا این بودجه را می آورید كه شكر 330 تومانی را 560 تومان بخرید.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: حالا اگر 100 تومان هم هزینه كنیم و تحویل مردم دهیم ؛ این فاصله اعتباری را از كجا جبران می كنید و در كجای بودجه و برنامه چنین اعتباری دیده شده است.

احمدی نژاد با اشاره به موضوع نخبگان گفت: این كه گفتید از نخبگان استفاده نمی كنیم توهین به دولت است، شما سطح تخصصی دولت را ببنید، قریب به اتفاق وزرا دكترای تخصصی جدی دارند یعنی جدی جدی دكترا گرفته اند.
وی افزود: یعنی در كنكور شركت كرده اند، در كلاس های درس حاضر شده اند، پای درس استاد نشستند و از آن دكترایی نیست كه مد شد و یكباره همه حمله كردند و دكترا گرفتند ، بلكه دكترای تخصصی گرفتند.

احمدی نژاد گفت: شما هر اقتصاددانی را می خواهید بیاورید با وزیر اقتصاد ما یا با وزیر بازرگانی ما بحث كند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نخستین بار در تاریخ كشور همه اصناف در كنار وزارت بازرگانی بازار را كنترل می كنند و ما كمترین تنش را داریم همچنان كه خودشان بازار شب عید را هم كنترل كردند.

احمدی نژاد گفت:‌ این روش مدیریتی بسیار خوب است زیرا بازار كنترل می شود و باید به این هم توجه كنید كه تاثیر تورم جهانی در افزایش قیمت نفت چند درصد بوده و اینجا چند درصد است.
وی افزود: خواهش می كنم یك گروه خاص را نخبه ننامید، شما چطور وزرای بهداشت، بازرگانی و راه ما را نخبه تلقی نمی كنید در حالی كه اینها حلقه های مشورتی دارند.

احمدی نژاد گفت : بله شما نامش را دولت سایه می گذارید اما این یك نام است مهم مشورت كردن و نظرخواهی است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خود من كه مسئول دولت هستم به طور مستمر با كارشناسان اقتصادی از گروه های مختلف جلسه دارم اما خبرش منتشر نمی شود.

احمدی نژاد گفت :‌ ما هر هفته حداقل 5 ساعت جلسه داریم، من پرسش می كنم و می شنوم و آنها پرسش می كنند.
وی افزود: نبایداینطور باشد كه شما خودتان،دوستانتان یا مخالفان دولت را نخبه بدانید و آنها را كه موافق دولت هستند نخبه ننامید.

احمدی نژاد گفت: این واژه هم از آن واژه های مظلوم بود كه باید بالاخره به آن برسیم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بحث امنیت هم مقایسه ای است آقا محسن!، آقای رضایی عذرخواهی می كنم آقامحسن كه می گویم این به علت احساس رفاقت است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر شما گزارش سال به سال امنیتی را از نیروی انتظامی بگیرید تعداد بزه ها و جرم هایی كه در كشور روی می دهد روند كاهشی دارد الا جرم های كوچك.
احمدی نژاد گفت:‌ در برخی مناطق جرم های كوچك سال به سال افزایش یا كاهش می یابد.

وی افزود : نمی توانیم بگوییم كل روند امنیت كاهشی بوده ، اما جرم های اساسی نوعا كاهشی بوده و این هم به علت فضای امنیتی بالایی است كه در كشور وجود دارد زیرا امنیت مردمی و عالمانه در كشور ما برقرار است.
احمدی نژاد با اشاره به موضوع مالیات ها گفت:‌ اكنون مالیاتهایی را داریم می بخشیم و ممكن است در یك جا یك مامور مالیاتی اشتباه كند كه مراجعه می كنند و ارتباط ما هم با مردم بسیار صمیمی و دقیق است كه رسیدگی می كنیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مورد اصناف ما می دانستیم كه سال گذشته مشكل داشتند اینجا تصمیم گرفتیم همچنان كه برای صنعت تصمیم گرفتیم كه مراعات حالشان را بكنند.
احمدی نژاد با بیان اینكه اقتصاد و اداره كشور را نمی توان با حرفهای كلی مطرح كرد افزود:‌ فرمودید كه خیلی تجربه تان بیشتر از من است همچنان كه سنتان بالاتراست و ما هم نمی گوییم كه تجربه تان كمتر است اما شما بوروكراسی كشور را نمی شناسید.

وی افزود: بله شما با مخالفان ما در تماس هستید ما این را منكر نمی شویم بالاخره نزد شما می آیند و سخنانی می گویند و چه بسا بسیاری از این اطلاعات را هم آنها به شما داده باشند.
احمدی نژاد گفت: اما بوروكراسی اداری در كشورهایی مانندما وجود دارد و این ایرادات اساسی وارد است و اینطور نیست كه شما یك حلقه به آن وارد كنید و یكباره آن شكوفا شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : ما در اقتصاد نمی خواهیم شكل را عوض كنیم و یك صندوق درست كنیم.
احمدی نژاد از رضایی پرسید: بالاخره نگفتید آن 200 میلیارد دلار از كجا می تواند سالانه 70 - 80 میلیارد سود داشته باشد؟

وی افزود: اگر در خارج از كشور بگذارید كه چنین سودی ندارد و اگر بخواهید داخل بیاورید و به ریال تبدیل كنید كجا می خواهید تبدیل كنید زیرا چنین كششی در بازار نیست.
احمدی نژاد گفت: فرض كنیم اصلا 200 میلیارد دلار را قرض و به ریال تبدیل كردید كجا آن را می گذارید كه سودش را بگیرید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینها پرسشهایی اساسی است و در همان صندوق توسعه ملی هم باید آرام آرام از درامد نفت بگذاریم و بعد آن را وام دهیم تا سرمایه گذاری كنند.
احمدی نژاد گفت : وامی را هم كه می دهیم سود آنچنانی ندارد زیرا اگر بخواهیم سود بالا بگیریم سرمایه گذاری توجیه ناپذیر می شود ، همچنان كه در همین صندوق ذخیره ارزی باید 2، 3 تا 4 درصد بدهیم كه برای سرمایه گذاران صرفه كند و بتوانند كارخانه ایجاد كنند.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید دانست كه در واقع هدف توسعه صندوق ملی ؛ رشد تولید است.

محسن رضایی درباره مدیریت امنیتی گفت: قوی ترین سازمان های اطلاعاتی ، پلیس و قوی ترین نیروهای مسلح را در منطقه داریم ؛ منتها مدیریت امنیتی ضعیف است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : شورای امنیت كشور و شورای عالی امنیت ملی باید خیلی قوی تر عمل كند.
وی با اشاره به اینكه نباید شاهد باشیم كه ایران مقتدر در منطقه وجود دارد اما حوادثی هم در منطقه وجود داشته باشد، گفت: بحث نخبگان برای من بسیار جدی است و آقای احمدی نژاد از سؤال من فرار كردند ؛ بازهم می گویم چگونه از این نخبگان عظیمی كه در كشور هستند باید استفاده كرد؟

محسن رضایی، ایران را از پرنخبه ترین كشورهای جهان اعلام كرد و افزود: این نخبگان را باید چطور در امر توسعه درگیر بكنیم و در امور اجرائی دولت و مسایل اداری كشور استفاده شوند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینكه می توانیم طبق طرح بنده 50 درصد مدارس را به فرهنگیان بدهیم تا اداره كنند افزود: برخی از وزرای دولت كنونی بسیار ارزشمند هستند و اگر رئیس جمهور شوم حتماً از آنها استفاده می كنم مثل وزیر اقتصاد این دولت.

وی افزود: منظور ما هم این نیست كه هر كاری كه در گذشته انجام شده است ، دور بریزیم؛ هرگز این كار را نخواهم كرد.
محسن رضایی گفت: من مثل این دوازده سال اخیر كه اتوبوسی آمدند و رفتند ، حتماً عمل نمی كنم و كارهای خوبی را كه احمدی نژاد انجام داده است حتماً ادامه می دهم اما كارهای اشتباه و كاستی هایی هم بوده است كه حتماً جلوی آن را می گیرم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: منظور اصلی من این است كه جمع كثیر نخبگان كشور را چگونه می توانیم درگیر توسعه كنیم تا با سرعت بتوانیم به آن جایگاه و مقامی كه می خواهیم برسیم.
در ادامه احمدی نژاد خطاب به محسن رضایی گفت: شما گفتید دولت را در زمان جنگ اداره می كردید و این عین جمله ای است كه ابراز كردید.

محسن رضایی هم گفت: دولت را در زمان جنگ؛ منظورم همین بود كه در بسیاری از شهرستان ها و استان ها، بار اصلی اداره دولت به دوش ما بود و در پنج استان مناطق جنگی ، پاسداران خود را می فرستادیم فرماندار می شدند و استاندار می شدند و صبح تا شب با آنها جلسه و ارتباط داشتیم؛ منظورم از اداره دولت این بود و بیشتر تأكید كردم به سه سال اول انقلاب.

رضایی تصریح كرد: در سه سال اول انقلاب كه دولت مستقر نشده بود عملاً اداره دولت در اختیار ما بود و دوران جنگ هم تا یك مدتی ، این گونه بود.
احمدی نژاد گفت: منظور شما از 3 سال اول انقلاب، چه زمانی است؟

محسن رضایی گفت: سال 58 كه سپاه تشكیل شد و همان اوایل 1358.
احمدی نژاد ادامه داد: یعنی سال 58 ، سپاه ، فرماندارها را نصب می كرد.

رضایی هم گفت: عمدتاً این طور بود.
احمدی نژاد افزود: آن موقع كه هنوز جنگ شروع نشده بود.

رضایی هم گفت: جنگ نبود اما سپاه بود.
احمدی نژاد هم تصریح كرد: شما گفتید در مناطق 5 گانه.

رضایی هم گفت: همان موقع كه بازرگان مرتب می گفت اینها (سپاه) در كار ما دخالت می كنند، مربوط به همین بود.

احمدی نژاد هم گفت: یعنی استانداران آقای بازرگان ، فرمانداران شما را می پذیرفتند.

رضایی افزود: استانداران بازرگان ، نه ؛ ولی فرمانداران عمدتاً مدیران ما بودند و كسی غیر از این نمی توانست باشد.

احمدی نژاد هم گفت : یعنی آقای صباغیان كه وزیر كشور بود از شما فرماندار می پذیرفت؟

رضایی افزود: ظاهراً تاریخ از یاد شما رفته است.

احمدی نژاد در ادامه تصریح كرد: نه یادم نرفته ؛ یعنی آقای مدنی در خوزستان ، از سپاه ، فرماندار می گرفت.

رضایی گفت: فرمانداران اكثر شهرستانها و اكثر بخشدارها با ما بود.

احمدی نژاد هم تصریح كرد: آن چیزهایی كه شما راجع به خودتان می گویید هیچ وقت جرات نمی كنم راجع به خودم، این حرف ها را بزنم . اما با ساختار اداره كشور آشنا هستم.

احمدی نژاد افزود: شما گفتید دولت را اداره می كردید ؛ اما اینكه چند تا فرماندار بگذارید تا اینكه دولت را اداره كنید ، خیلی با هم فرق می كند.

احمدی نژاد گفت: اداره دولت، یعنی سیاست گذاری های اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی دولت ؛ اگر واقعاً این بوده كه من سؤال های خود را درباره آن موقع، از شما بپرسم.
احمدی نژاد گفت: بالاخره اقتصاد زمان جنگ چه بود و چه نوع مدیریتی داشت ؟

محسن رضایی در پاسخ به سؤال احمدی نژاد در خصوص ادعای او مبنی بر اداره كشور در دوران جنگ گفت: آقای احمدی نژاد ما در مقابل 40 میلیون نفر می خواهیم صحبت كنیم ؛ نمی خواهیم هنرنمایی و تبلیغات كنیم.
احمدی نژاد در پاسخ گفت: شما خود چنین حرفی زدید و الان ضبط شده موجود است.

رضایی هم گفت: شما به من گفتید من ساختار اداری و بوروكراسی كشور را نمی شناسم اما من گفتم برعكس من از آغاز انقلاب در صحنه و در بسیاری از جاها در اداره دولت حضور داشتم ؛اینجا بحث ساختار است ؛ سیاست های اقتصادی بحث نبود، الان هم می گویم با ساختارهای اداری آشنا بودم اما در مورد اداره كلان دولت چنین حرفی نزدم.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینكه باید بنیان های اقتصادی را درست كنیم ، گفت: شما چطور می خواهید اقتصاد را اصلاح كنید ایا با شكل هایی مثل فدرالی كردن اقتصاد مشكلات حل می شود ؟ من معتقدم كه حل نمی شود اقتصاد فدرالی یا درست كردن صندوق، شكل و روش كار است نه اصلاح بنیان ها.

وی افزود: در اقتصاد سؤالات اساسی تری مطرح است كه باید به آنها پاسخ دهیم و یك نمونه اش مصرف انرژی است.
احمدی نژاد با بیان اینكه چهار میلیون و دویست هزار بشكه مصرف انرژی داخل است كه شما هم آن را قبول دارید، گفت: در این خصوص از یارانه نیز استفاده می شود و همه قبول داریم كه اسراف هم می شود و ناعادلانه نیز توزیع می شود چرا كه هركس بیشتر مصرف می كند بیشتر هم می برد.

احمدی نژاد پایه بسیاری از پایین بودن بهره وری ها را همین موضوع خواند و تصریح كرد: به این دلیل است كه بسیاری از صنایع ما با انرژی سر و كار دارند و اصلاً مدیریت منابع در روند تجربه آموزی آموزش داده نمی شود ؛ شما برای اینكه مصرف را پایین بیاریم چه كار می خواهید بكنید؟

وی سؤال دوم خود را در خصوص تخصیص تسهیلات بانكی پرسید و گفت: تسهیلات بانكی مثل خون در رگ است این را چطور می خواهید بین همه بخشهای اقتصادی كشور توزیع كنید؟
محسن رضایی در پاسخ به سؤال اول گفت: ما شكلی برخورد نمی كنیم بلكه برنامه های مفصلی در این زمینه داریم كه می توانید به سایت ما مراجعه كنید و پاسخ خود را دریابید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه ما می خواهیم انقلاب اقتصادی كنیم تصریح كرد: اگر این انقلاب فرم و شكلی نداشته باشد شعاری و همین می شود كه ما بگوییم می خواهیم طرح تحول اقتصادی اجرا كنیم ؛ با چه برنامه ای با چه مكانیزمی؟

وی افزود: در این زمینه هم از نظر تئوری راهكار وجود دارد و هم از نظر عملی؛ اما انتقاد اصلی من از شما این است كه یارانه ها را بیشتر به سمت مصرف می برید ما یكی از ابعاد انقلاب اقتصادی كه می خواهیم انجام دهیم این است كه می خواهیم یارانه ها را به سمت تولید و اشتغال ببریم.

احمدی نژاد در ادامه پرسید یعنی شما می خواهید تغییر قیمت ها را جبران نكنید و به مردم كار یاد بدهید درست است؟

رضایی در پاسخ گفت: نه ما بین هزینه و قیمت تفاوت قائل هستیم اول هزینه ها را كاهش می دهیم خودروهای بنجولی كه درست می شود و این آبگرمكن ها و تجهیزاتی را كه كارخانجات دولتی به مردم تحمیل می كنند و هزینه ها را بالا می برند از رده خارج می كنیم ما از اینجا شروع می كنیم نه اینكه قیمتها را بالا ببریم.

وی افزود: اگر طرح جنابعالی در مجلس تصویب می شد تورم را به 60 تا 70 درصد میرساند.
احمدی نژاد در ادامه پرسید آقای رضایی می خواهید كارخانجات را با كدام منابع اصلاح كنید اینها می خواهند نوسازی شوند چه كسی الان علاقه مند است بیاید نوسازی كند در صورتی كه انرژی ارزان قیمت دارد چه كسی حاضر است بیاید سرمایه گذاری كند؟

رضایی در پاسخ به این سؤال گفت: این هم یك اشكال دیگر شماست و احمدی نژاد در پاسخ گفت: این اشكال دولت ما نیست.
رضایی تصریح كرد: من دراین مسیر كارآفرینی را حفظ و از سرمایه گذاری خارجی استفاده می كنم.

احمدی نژاد در ادامه پرسید كارخانه ای را كه الان موجود و بازدهی آن پایین است ،چطور می خواهید بازدهی آن را بالا ببرید ؟

رضایی با بیان اینكه اگر شما ( احمدی نژاد) در این چهار سال امنیت می دادید آنها انگیزه پیدا می كردند ؛گفت: الان كارآفرینان خود را متعلق به دولت نمی دانند و یك شكافی با شما پیدا كرده اند ؛ خصوصی سازی می شود و در پشت سر آن فردا طرف را به هیأت مدیره راه نمی دهند ؛ این چگونه است؟

احمدی نژاد در پاسخ گفت: با همه احترامی كه به شما قائلم این حرفهایی را كه میزنید یك سلسله ادعاست ؛ ما زمانی كه دولت را تحویل گرفتیم 50 هزار بنگاه اقتصادی پروانه بهره برداری داشت اما هم اكنون به هشتاد هزار بنگاه اقتصادی رسیده و به این معنی است كه امنیت اقتصادی بهتر از قبل است اما ظاهرا یك واژه كلی می گوییم و محتوایش معلوم نیست كه چیست.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رضایی گفت: برای من و شما خوب نیست كه این طور حرف بزنیم و باید واقعی صحبت كنیم ؛ رشد تولید و اقتصاد ما بیشتر از دولت گذشته است شما چطور می گویید دولت امنیت برقرار نكرده است.

احمدی نژاد در ادامه باز هم سؤالش را اینگونه مطرح كرد شما ( رضایی) چگونه می خواهید بنگاههایی را كه قیمتشان بالاست و انرژی ارزان مصرف می كنند ؛ قیمتشان را پایین بیاورید و برایشان انگیزه ایجاد كنید كه این صاحب كارخانه برود ماشین آلات جدید بیاورد مصرف انرژی را كاهش دهد و مدیریت بهتر انجام دهد؛ این سؤال ساده ای است تا بتوانیم با یك رئیس كارخانه هم صحبت كنیم.

محسن رضایی نخستین كار خود در این زمینه را دخالت نكردن در شبكه بانكی توصیف و تصریح كرد: آقای احمدی نژاد شما با دخالتهایی كه در شبكه بانكی داشتید مسیر پول را به سمت دیگری بردید.

احمدی نژاد پرسید ما چه دخالتی در شبكه بانكی كردیم؟

رضایی گفت: خود كارآفرینان باید بگویند.

رضایی افزود : شما شورای عالی پول و اعتبار را منحل كردید و خود جنابعالی شدید رئیس كل شبكه پولی ؛ مگر چنین چیزی می شود در هر كجای دنیا كه نگاه می كنید شبكه بانكی نمی تواند بدون متولی باشد و شما این كار را كردید و این یكی از ناامنی هایی است كه بوجود آوردید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: شورای پول و اعتبار هست در كمیسیون اقتصادی دولت با هم تشكیل می شود و نمایندگان ناظر مجلس هم در آن شركت می كنند ؛ این دخالت دولت در بانكها نیست كه شما می گویید.

وی با بیان اینكه تا قبل از این دولت همه دولتهای قبل از بانك مركزی پول قرض گرفته اند الا این دولت ، گفت: پس ما دخالتی در بانك مركزی نكرده ایم در تسهیلاتی هم كه داده شده است 8 درصد كل تسهیلات بر اساس آیین نامه مصوب دولت و طبق قانون و تایید شورای پول و اعتبار است و به بنگاههای كوچك اختصاص یافت و نهصد هزار شغل ایجاد شد كه اگر این مقدار بیست درصد می شد حتماً‌ هم اكنون بیكاری ما 4 یا 5 درصد بود.

احمدی نژاد افزود: من متأسفم كه بعضی ها از 92 درصد كه بدون هیچ كنترل نظارتی است ،دفاع می كنند اما 8 درصد را می گویند دخالت شده است اگر شما آیین نامه را خوانده باشید متوجه می شوید كه دولت هیچ دخالتی نكرده ؛ بلكه تأكید هم كرده است كه بانكها خودشان مسئولند ، ارزیابند و خودشان هم باید بروند كنترل كنند ؛ دولت دخالتی نكرده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه دولت قبل 14 درصد از منابع بانكی را به شركتهای دولتی اختصاص داد گفت: ما فقط 8 درصد را گرفتیم و آن هم 8 درصد را از سپرده های قانونی كم كردیم و 100 درصد را به بخش خصوصی داده ایم.

احمدی نژاد در بخش پایانی سخنانش با بیان اینكه نمی خواستم این طور بشود كه با طرح برخی مسائل از دوستان خودمان اینجا ایراداتی مطرح كنیم ، گفت: آقای رضایی شما گفتید كه باید از نخبگان استفاده كنیم نمی گویم كه استفاده نكنیم ؛ دولت هم دارد استفاده می كند اما هیچ دولتی هم نمی تواند همه نخبگان را بكار گیرد.

وی افزود: خیلی ها علاقه مند نیستند با دولت همكاری كنند یا امكانش نیست ضمن اینكه باید به صورتی جمع بندی كنیم تا بیشترین نخبگان را گردآوریم.

احمدی نژاد گفت: شما دو سال قبل آمدید در تلویزیون نظری دادید و گفتید یك ماه دیگر جنگ می شود و بعد گفتید من چون این را گفتم دشمن حمله نكرد آیا این حاصل نظر نخبگان بود؟

احمدی نژاد تصریح كرد: همه می دانند كه اگر آمریكا بخواهد به جایی حمله كند از شش ماه قبل می گوید ؛ شما به عنوان یك سیاستمدار اگر هم می دانستید ایا باید چنین چیزی را می گفتید یعنی باید پشت جبهه مردم خودتان را خالی می كردید؟

احمدی نژاد ضمن خداحافظی با مردم در پایان این مناظره گفت: البته وقت من در خصوص صحبتهایی كه در غیابم كرده اند محفوظ است كه به موقع پاسخ خواهم داد.

محسن رضایی در پاسخ به سخنان پایانی احمدی نژاد گفت: من یكی از اشكالات جدی ام به آقای احمدی نژاد این است كه ایشان خودشان را فوق تخصص در همه مسائل می دانند و در بحث های امنیت ملی مثلاً فكر می كنند كه خیلی می فهمند و در اقتصاد و غیره ؛ همین هم باعث شده است یك نوع تنهایی در اطراف او بوجود آید و هیچ كس هم در اطرافش امنیت ندارد و مرتب هم افراد را جابجا می كند.

رضایی افزود: آقای احمدی نژاد به جای اینكه می آمد از اطلاعیه سازمان های اطلاعاتی آمریكا به عنوان یك كار بزرگ یاد كند باید می آمد از نیروهای مسلح ایران ، رهبری و روشنفكران كه با اقدام بازدارنده از حمله آمریكا جلوگیری می كردند ؛ به بزرگی یاد می كرد.
رضایی با بیان اینكه آقای بوش سه بار تصمیم گرفت به ایران حمله كند اما این اقدام خنثی شد ؛ گفت: نیروهای مسلح برای خنثی كردن این توطئه دهها مانور گذاشتند و مقام معظم رهبری بارها به نیروهای مسلح گفتند كه شما جنگ را 100 درصد بگیرید اما آقای احمدی نژاد هر فردی را كه در دولت و استانداری ها می گفت آماده باشید و مسئله را جدی بگیرید ، بیرون می كرد و این نشان می دهد كه اشكالات جدی به آقای احمدی نژاد وارد است.

رضایی افزود: اگر شما بخواهید دوباره رئیس جمهور شوید و بخواهیداین طور اداره كنید امنیت ملی ما حتماً در معرض خطر جبران ناپذیر قرار می گیرد؛ من به ایشان به عنوان یك برادری كه می داند دلسوز هستم توصیه می كنم.

رضایی تأكید كرد : جنگ ایران و آمریكا قطعی بود و هوشیاری مقام معظم رهبری، مانورهای نیروهای مسلح و افشاگری های وسیع و گسترده در سطح تحلیل گران نظامی باعث شد كه آقای بوش این كار را نكند و خنثی شد.

وی افزود: خود آقای بوش در انفعال افتاده بود و یكسره می گفت اینها جوسازی است و من نمی خواهم حمله كنم ؛ اما بدانید كه حمله قطعی بود و خنثی شد.

رضایی با بیان اینكه معیار بیكاری را عوض كرده اند ؛ گفت: آمده اند گفته اند كه هفته ای دو ساعت كار كردن یعنی شغل ؛ اما قبلاً هفته ای دور روز بوده و بیكاری واقعی در كشور ما بیست درصد است.

وی افزود: مردم ؛ خودتان قضاوت كنید و ببینید كه بیكاری در خانواده های خودتان چقدر است و ببینید كه با عدد آقای احمدی نژاد جور در می آید.

رضایی با تأكید بر اینكه نباید با اعداد ، حقایق را كتمان كنیم تصریح كرد: البته من نمی گویم كه آقای احمدی نژاد دروغ می گوید من اصلاً چنین ادبیاتی را قبول ندارم اما این نوع عددسازی هایی هم كه یك نوع راستی نمایی است ؛ درست نیست و خوب نیست كه سرمان را زیر برف كنیم ، حقایق را نبینیم و در بحران بیفتیم.

وی گفت : خود شما ( احمدی نژاد) گفتید كه قیمت نفت مگر می شود زیر صد دلار بیاید اما یك ماه بعد این اتفاق افتاد و خیلی بحثهای دیگر هم پیش آمد.

رضایی با بیان اینكه اگر شما از نخبگان استفاده می كردید چنین چیزهایی اتفاق نمی افتاد گفت: البته كار كردن با نخبگان سخت است چرا كه آدم را به چالش می كشند و طبیعی هم است چون برده آدم كه نیستند .

وی افزود : ما در جنگ یك عملیات می خواستیم بكنیم برخی از آنها به من می گفتند برادر محسن چرا این كار یا آن كار را میكنید من عصبانی نمی شدم كه به آنها بگویم احمق یا نمی فهمید ؛ یا این كار را نمی كنید؛ با انها كار می كردم ؛ این درست نیست و آقای احمدی نژاد باید روحیات و رفتارش را عوض كند.

احمدی نژاد هم در پایان گفت: فقط همین را بگویم كه نرخ رشد را در دولت قبل عوض كردند.

رضایی در پاسخ گفت: من معتقدم كه اینها عددسازی است كه صورت می گیرد و اگر من رئیس دولت شوم به همه این چیزها پایان می دهم. 

در پایان پورحسین ؛ مجری مناظره ها گفت: مناظره خوبی بود و من از هر دو بزرگوار تشكر می كنم.