نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

فیلم کامل مناظره میر حسین موسوی و رضایی + متن مصاحبه

دومین مناظره میر حسین موسوی با محسن رضایی بود که بر خلاف مناظره قبل با احمدی نژاد در محیطی آرام و بدون تنش برگزار شد . در این مناظره ابتدا رضایی بر اساس قرعه شروع به صحبت کرده و بیشتر در مورد برنامه های اقتصادی خودش حرف زد و بعد از موسیوی خواست که برنامه های اقتصادی خود را بطور شفاف بگوید .
میر حسین موسوی هم در ابتدا با قرائت متنی که با شعر ادب مرد به زه دولت اوست به گله از وضعیت پیش آمده در شب قبل پرداخته و گفت که بیشتر برای شفافیت در حاکمیت آمده است تا کسب قدرت

 .
بخش ابتدایی :
بخش اول :
بخش دوم:
بخش سوم:
بخش چهارم :
بخش پنجم:
بخش ششم:
بخش هفتم :


 

۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۸:۱۹ ق.ظ

 

منبع سايت تريبون

 

متن کامل مناظره میان میرحسین موسوی و محسن رضایی

به نقل از سايت شبکه هواداران مهندس مير حسين موسوی

میرحسین موسوی در مناظره‌ای انتخاباتی اعلام کرد که طبق آمار کمترین مداخلات دولت در اقتصاد، بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و پایین‌ترین نرخ رشد نقدینگی و تورم در دوران نخست وزیری وی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی و میرحسین موسوی دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم پنجشنبه شب با حضور در مناظره زنده تلویزیونی به بیان نقطه نظرات و برنامه های خود در عرصه داخلی و خارجی پرداختند.

نشست با سخنان محسن رضایی آغاز شد. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی من برای دولت ائتلافی و تشکیل آن احساس خطر بود، گفت: در حال حاضر کشور به وحدت نیاز دارد .

وی با اشاره به مناظره چهارشنبه شب محمود احمدی نژاد و میر حسین موسوی گفت : مناظره دیشب یک مناقشه بود و من از خودم و سایر نامزدها می خواهم که بحثها را به سمتی ببرند که مردم به آن نیاز دارند . تاکید بر عملکرد گذشته در صورتی موثر است که چگونگی رسیدن به آینده را به ما نشان دهد و مطرح کردن مباحث غیر اخلاقی و غیر اسلامی درست نیست.

رضایی با تاکید بر اینکه من و موسوی دو دوست قدیمی هستیم و از زمان امام (ره) با هم بودیم اظهار داشت: وی در زمان نخست وزیری مانند یک بسیجی به جبهه ها می آمدند و با ما همکاری داشتند اما این مسئله دلیل نمی شود که عقاید ما نیز یکسان باشد. فرض کنید که من یا موسوی رئیس جمهور شویم، سئوال اصلی من از این کاندیدا این است که اگر این اتفاق بیفتد وی چه برنامه ای دارد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یک کاندیدا در درجه اول باید برنامه داشته باشد و بعد از ارائه برنامه باید راه حل ارائه دهد و مسئله سوم این است که ببیند آیا توان اجرایی برای حل مشکلات جامعه را دارد یا خیر که این امر نیازمند تیم عملیاتی قوی برای یک رئیس جمهور و توانایی و الگوی مدیریتی به کار گرفته شده توسط وی است.

محسن رضایی خاطر نشان کرد: من تصور می کنم در حال حاضر برای حل مشکلات جامعه باید راه امام (ره) را ادامه دهیم که این مسئله دو راه دارد، در درجه اول اندیشه امام را گسترش دهیم و در مرتبه بعد سیاستهای اصل 44 و سند چشم انداز ایران 1404 را ادامه دهیم که به طور قطع بدین وسیله می توانیم راه امام را دنبال کنیم ولی باید بگویم که عملکرد و راه من با راه موسوی، احمدی نژاد و دیگران فرق می کند.

وی ادامه داد: راه من این است که معتقدم باید یک تحول اساسی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی انجام شود بنابراین انقلاب در اقتصاد، تحول در فرهنگ و اصلاح در سیاست را یک ضرورت می دانم. من آزادی اقتصادی و رقابت را به جای ممنوعیت دولتی و انحصار قرار می دهم و از طرف دیگر باید هنجارهای فرهنگی را نیز عوض کرد و آن را به دست فرهنگیان سپرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از ظرفیت روحانیت و مرجعیت استفاده کرد گفت: یکی دیگر از برنامه های من غیر سیاسی کردن ورزش است و من معتقدم می توانیم تعامل سازنده ای را با کشورها در عرصه روابط بین الملل داشته باشیم. در سیاست داخلی نیز شعارهای بسیاری در مورد حقوق بشر یا حقوق شهروندی داده شده ولی زمان آن رسیده که به آنها عمل کنیم و به شعارزدگی پایان دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل دولت ائتلافی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: من در این دولت ائتلافی از همه کارشناسان و نخبگان کشور استفاده خواهم کرد  و الگوی مدیریتی را تغییر خواهم داد و در این راستا از موسوی سئوال می کنم که دیدگاههای اقتصادی اش را توضیح دهد و بگوید تا چه اندازه به اجرایی شدن و عملیاتی شدن سند چشم انداز 1404 معتقد است.

پس از رضایی میرحسین موسوی سخن گفت و در وقت اول سخنانش ، درباره مناظره شب قبل با احمدی‌نژاد، خطاب به ملت با دو بار با تاکید بر اینکه «ادب مرد به ز دولت اوست» بیان کرد: " مردم شریف ایران من به تمنای قدرت نیامده‌ام؛ من سکوت بیست ساله خود را نشکسته‌ام که به هر ترتیب و با هر روشی رئیس‌جمهور بشوم؛ من احساس خطر کردم که کشور دچار بی‌اخلاقی شده، دچار فقر اخلاقی و مادی شده، دچار مدیریت غیرعقلانی شده است.

من برای حفظ کرامت انسان و رعایت ارزش‌های اخلاقی در حکمرانی، توقف رشد خرافات و ارائه آمار کذب، شفافیت فعالیت‌های حکمران‌ها و خلاصه پیشرقت و توسعه پا به این عرصه دشوار نهادم.

برای من، رئیس‌جمهور شدن، کسب و حفظ قدرت هدفی نیست که هر وسیله‌ای را توجیه کند؛ من متاسفم که مناظره دیشب فرصت داد تا اصول اخلاقی نادیده گرفته شود و به افرادی که در جلسه حاضر نبودند و امکان هیچ دفاعی از خود را نداشتند، به بدترین وجهی اتهاماتی وارد شود و به جای پاسخگویی، مظلوم‌نمایی شود.

من اینجا باید عرض کنم کسانی که می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند، باید حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند؛ من نمی‌توانم برای دفاع از خودم اسرار کشور را افشا کنم، نام مردم را ببرم و با آبروی مردم بازی کنم.

من با برنامه پا به عرصه انتخابات گذاشتم و سعی می‌کنم شعاری که برای تحقق آن برنامه ندارم، ندهم؛ به همین جهت با توجه به اینکه در دنیای کنونی، تحقق هر برنامه‌ای نیازمند یک برنامه حقوقی است، برنامه حقوقی تهیه کردم و قانون‌گرایی یکی از اهداف اصلی من است.

بدون قانون‌گرایی، عدالت و آزادی تحقق نمی‌یابد. آزادی تبدیل به هرج و مرج و عدالت، تبدیل به استبداد و فساد می‌شود.

قانون‌گرایی به اصلاحات حقوقی نیاز دارد و اصلاحات حقوقی را نمی‌توان یک شبه انجام داد.

بعضی از امور را فورا می‌توانم انجام دهم؛ مثلا توقف ستاره‌دار شدن دانشجویان و استیفای حقوق آنها، لغو سهمیه‌بندی دانشجویان دختر، پایان دادن به خویشاوندسالاری در نظام اداری و برخی اصلاحات دیگر، نیازمند هماهنگی و تعامل با سایر قواست.

ما نیاز به اصلاح برخی قوانین در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی سیاسی و حقوق شهروندی داریم.

این قوانین باید تسهیل کننده روابط اجتماعی باشد؛ باید موجب شفاف شدن روابط اقتصادی و غیره شود. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم دیگر مقامات نمی‌توانند آمار دروغ و اشتباه بدهند و هرکس دچار فساد شود، در زمان خود و با رعایت تمام موازین قانونی از جمله رعایت حقوق او در مراجع ذیربط، پاسخگو خواهد بود نه اینکه یک دولت در مدت 4 سال حکومت خود ساکت باشد و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، یک‌باره افراد را با اتهامات سنگین اقتصادی مواجه کند.

ما برای اجرای این اصلاحات نیاز به نهادهای کارآمد و پیاده شدن قوانین داریم.

باید ضمن تقویت نهادهای موجود برخی نهادهای جدید را ایجاد کنیم مثل معاونت حقوق بشر و شهروندی تا با وضع معیارهای دقیق بتوانیم ارزیابی کنیم که نهادهای دولتی چقدر درست کار می‌کنند و حقوق مردم را رعایت می‌کنند و بین افراد تبعیض قایل نمی‌شوند؛ همچنین کسی را شهروند درجه دو یا درجه یک تلقی نمی‌کنند و واقعا حقوق روستاییان را به خود آنها واگذار می‌کنند و برای آنهایی که نیاز به بهداشت، تحصیل و مسکن دارند، با رعایت کامل کرامت و شخصیت آنها به عنوان حق آنها و نه به عنوان صدقه به آنها، خدمت می‌کنند."

موسوی سپس در پاسخ به سخنان رضایی گفت : من ابتدا یک شاخص هایی از دوران جنگ مطرح می کنم که در جلسه ای که با فعالان اقتصادی داشتم یک جمله گفتم و آن این بود که جنگ و "اقتصاد جنگی" تمام شده و من قویا از اقتصاد دوران جنگم دفاع می کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به گواهی سند پیوست برنامه اول پس از انقلاب سیاست‌های کلی مداخله دولت در اقتصاد از 63 درصد در سال 56 به 40 درصد تا سال 67 رسید یعنی همان موقعی که علی‌رغم اقتصاد جنگی مسئله کوپن و توزیع کالاهای اساسی و مداخلات دولت در اقتصاد بوده ولی شاخص کلی مداخلات دولت نسبت به قبل از انقلاب از 63 به 40 درصد رسیده در دوره بعد از جنگ نیز استثنا بوده است.

موسوی ادامه داد: بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در فاصله سالهای 56 تا امروز متعلق به سال 1361 می‌باشد که معادل 12.6 درصد است که تا امروز تکرار نیز نشده است و همین‌طور پایین‌ترین نرخ رشد نقدینگی از سال 1353 تا به امروز که در آن قرار داریم نرخ رشد 6 درصد است که متعلق به سال 1363 است و پایین‌ترین نرخ تورم نیز از سال 1353 تا به امروز در سال 1364 اتفاق افتاد که معادل 6.9درصد بود و ضریب جینی نیز که مشخص کننده نابرابری درآمد در کشور نیز است که کشور در آن به سمت شکاف‌های طبقاتی پیش می‌رود و با برعکس آن از 0.51 درصد در سال 58 به 0.40 درصد در سال 67 رسید که البته این ایده‌آل نیست، ولی این روند را نشان می‌دهد و در حالی که تعداد کارمندان دولت فرانسه از حدود 700 هزار نفر در سال 1939 یعنی آغاز جنگ به حدود 2 میلیون نفر در سال 1945 رسیده اما این عدد برای ایران در جنگ تحمیلی تعداد کارکنان دولت از یک میلیون و 600 هزار نفر در سال آغاز جنگ به یک میلیون و 492 هزار نفر در پایان جنگ رسید یعنی تقلیل پیدا کرده و جنگ در موقعی آغاز شد که عراق 14 میلیون نفر جمعیت داشت و درآمد سالانه آن 26 میلیارد دلار بود و هر ماه نیز یک میلیارد دلار از سوی کشورهای عربی به آن هدیه می‌شد. 

وی گفت : در تمامی سالهای جنگ شرایط خاصی بر کشور حاکم بود در سالهایی درآمدمان به 7تا 8 میلیارد دلار در سال می‌رسید وقتی جنگ تمام شد عراق 86 میلیارد دلار بدهی خارجی داشت ولی ما هیچ بدهی خارجی نداشتیم و کشور را با آن رقم کم اداره کردیم و اینها شاخص‌هایی است که توجیه کننده وضعیت اقتصادی ما در دوران جنگ است.
 


 

محسن رضایی در مناظره انتخاباتی تلوزیونی با طرح این سئوال که میرحسین موسوی به عنوان کاندیدای رقیب با چه کادری قصد دارد دولت را اداره کند بر ضرورت انتقال قدرت به قشر جوان و زنان فرهیخته تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی و میرحسین موسوی در مناظره پنجشنبه شب در تلویزیون دیدگاهها و برنامه های خود را در حوزه های مختلف داخلی و خارجی بیان داشتند. در این نشست رضایی خطاب به موسوی گفت: من قانع نشدم که آیا شما سیاستهای اصل 44 را قبول دارید یا خیر و برای من بسیار مهم است و با بسیاری از دوستان به نتیجه رسیدیم که نباید وقت خود را صرف اقتصاد دولتی کنیم زیرا می خواهیم یک انقلاب اقتصادی در کشور صورت گیرد.

وی تصریح کرد: قشر جوان بزرگترین قشر در کشور هستند و هنگامی که جمعیت جوانان در کشوری زیاد شود، جهش اقتصادی بالایی صورت می گیرد و ما باید به یاد دورانی بیفتیم که جز با کمک جوانها نتوانستیم دشمنان را از کشور بیرون کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: من از میرحسین موسوی می پرسم که وی با چه کادری می خواهد دولت را اداره کند که زمینه برای انتقال قدرت از نسل گذشته به نسل جدید صورت گیرد.

وی ادامه داد : متاسفانه در حال حاضر در کشور از بانوان ما به صورت نمایشی در برخی ادارات و در برخی از صحنه ها استفاده می شود، بانوان ما افرادی فرهیخته هستند که در مدیریت کشور می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موسوی باید نسبت به برخی شعارهای خود شفاف سازی کند خاطر نشان کرد: من از موسوی می پرسم که گفته اند من هسته‌ای دارم که جدا ازحامیان خودم است این مسئله به چه معناست و توضیح داده شود که آیا این هسته مشارکت، سازمان مجاهدین و یا کارگزاران سازندگی هستند یا اگر این مسئله شفاف سازی شود مردم با چشم باز کاندیدای خود را انتخاب می کنند.

مهندس موسوی در پاسخ به رضایی تصریح کرد: من عضو مجمع هستم و در مورد سیاستهای تدوین شده در این نظام نظر داده ام ولی گفته ام که با انبوه سازی سیاستها مخالف هستم. سیاستها در کشور باید 7 یا 8 سیاست باشد تا همه بتوانند آن را انجام دهند.

وی ادامه داد: زمانی می گفتیم جنگ جنگ تا رفع فتنه، اما در حال حاضر انبوهی از سیاستهای کلی داریم که اولویت بندی آن مشخص نیست و این مسئله جزو مشکلات در حال حاضر کشور است باید حداکثر 10 صفحه سیاستهای کلی و تعریف شده داشته باشیم.

موسوی تاکید کرد: در مورد سیاستهای اصل 44 نیز باید بگویم که من اصول قانون اساسی را تا این اندازه وسیع، موثر نمی دانم ولی چیزی که در حال حاضر مهم است نوع اجرایی شدن این سیاستها است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از رضایی سئوال کرد که برای اجرایی شدن برنامه های خود چه تمهیداتی را در نظر گرفته و آیا برای اجرایی کردن آنها و سازمان یافتن نیروهای خود آیا نهاد سازی کرده است یا خیر؟

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دولت فعلی نهادسازی و مسئله بعدی بهبود فضای کسب و کار است که باید حل شود. آقای رضایی از من در خصوص معرفی وزرای کابینه ام پرسید که من می گویم از زمان جنگ تا به حال به شایسته سالاری اعتقاد داشتم ولی تاکید می کنم که استفاده از جوانان مشکلی را حل نمی کند بلکه باید ترکیبی از تجربه و جوانی را داشته باشیم که من برای آن نیز طرح و برنامه دارم.

موسوی برخی از برنامه های خود را به این شرح اعلام کرد: مقابله با تورم، اصلاح الگوی انرژی، اصلاح الگوی نظام بودجه ریزی، بهبود فضای کسب و کار، طرح تبدیل صنعت نفت به موتور محرکه اقتصاد، اجرایی شدن اصل 31 قانون اساسی که به نظر من تمامی این مسائل مشکلات کشور ما را به مرور حل می کند.

محسن رضایی در ادامه این نشست و در پاسخ به سخنان موسوی تاکید کرد: در حال حاضر برای من مهم است که از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم. موسوی گفتند که قصد معرفی وزرا را ندارند بحث من معرفی تمام افراد کابینه نیست بلکه شفاف سازی است که مردم بتوانند تصمیم بهتری بگیرند.


 

میرحسین موسوی در مناظره با محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: همانطور که در زمان جنگ از نیروهای مختلف استفاده می‌کردم ، باز هم حتی از کسانی که مخالف بنده رأی داده باشند نیز می‌توانم استفاده کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در مناظره پنجشنبه شب خود با محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت : با اصل 44 موافق هستم اما اعتقاد دارم که این کار به صرف شعاری و گفتن اینکه این کار را انجام می‌دهیم صورت نمی‌گیرد. و

ی افزود: باید برای انجام این کار یک سازماندهی قوی وجود داشته باشد و برای اجرای این کار نیازمند یک نهادسازی و عزم قوی و زمان‌بندی هستیم و گرنه ما چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که 30 سال دیگر هم گذشته‌ است و ما هنوز مشغول خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 هستیم و مشاهده می‌کنیم که هیچکدام محقق نشده است و یا بیراهه‌هایی که امروز اتفاق افتاده است وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه اظهار داشت: کنکاش در این خصوص که بنده به این موضوع چگونه نگاه می‌کنم مسئله اول ما نیست و حرف ما این است که شما اصل 44 را چگونه می‌خواهید اجرا کنید تا در یک زمان معین این مسئله به انتهای خود برسد و اثرگذار باشد و جهت‌گیری‌ها در آن اعم از اینکه بخش خصوصی یا بخش تعاونی در چه وضعیتی قرار دارند، مسئله حل شده باشد و اگر شما نسبت آن را با سهام عدالت و چیزهای دیگر توضیح دهید ما خوشحال می‌شویم.

موسوی در خصوص صندوق توسعه ملی نیز گفت : علت اینکه گفتم در خصوص نفت اختلاف داریم به موضوعی بازمی‌گردم که در صحبت شما و آقای کروبی بحث همان 70 هزار تومان و امثال اینها است و احساس کردم در اینجا هم مطرح است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی تا آنجایی که من می‌دانم تکامل‌ یافته حساب ذخیره ارزی است و هدف آن تبدیل دارایی‌های زیرزمینی به ثروت‌های روی زمین نیست و ضربه‌گیر نوسانات غیبت نفت نیز برای کشور است و این دو با هم تفاوت دارند و اگر آن صحبتی که من از شما شنیدم درست باشد و بخواهیم آن‌طور در نظر بگیریم که همه سهام‌داران آن صندوق هستند و براساس آن سهام چیزی پرداخت می‌شود، این موضوع به طرح تحول اقتصادی و چیزهایی از این قبیل بازمی‌گردد که اگر قرار باشد من در مورد آنها بحث کنم، بحث خواهم کرد و بنده با آن مسئله موافق نیستیم چرا که قطعاً به ضرر قشرهای مستضعف کشور ما است.

 این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: این طرح نمی‌تواند کمک کند که ما از پول نفت برای ایجاد یکسری سرمایه‌ها در جهت آینده استفاده کنیم که به نفع اشتغال دائم و به سود قشرهای مستضعف و همه ملت ما باشد.

موسوی با اشاره به تجدیدنظر در مدل اداری گفت: بنده تجدیدنظر در مدل اداری را صرف این نمی‌دانم که به وضعیت موجود نقد داریم و بنده هم اصطلاح تغییر کامیونی مدیران را مطرح کردم و باورم این است که چنین چیزی هم شد که هرکس می‌آمد و یک لایه نازک از مدیریت را عوض می‌کرد اما در دولت جدید از بالا تا پایین حتی کسی که چای می‌آورد نیز عوض شد و این کشور را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: بنده مطرح کردم که در رابطه با آینده و در مورد هیئت دولت همانطور که در زمان جنگ از نیروهای مختلف استفاده می‌کردم و باز هم حتی از کسانی که مخالف بنده رأی داده باشند نیز می‌توانم استفاده کنم به شرط آنکه آن فرد شایستگی کامل را برای اداره شایستگی کامل را برای کار داشته باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم همچنین اظهار داشت: در مورد خود کشور یکی از مسائلی که باید تکلیفش روشن شود و پیش از آنکه ما چیزی جدیدی بیاوریم که نمی‌توانیم آن را به تصویب مجلس برسانیم، اصل شوراها است و ما نزدیک 7 اصل شورایی داریم که به ما امکانات وسیعی می‌دهد که فراتر از مسائلی در دایره‌های اقتصادی و منطقه‌های اقتصادی‌ است چرا که این شوراها می‌توانند وظایف فرهنگی، آموزش، امنیت و سلامت نقش‌های وسیعی را برعهده بگیرد ضمن اینکه بسیاری از مسائل اقتصادی محلی و استانی و چند استانی را می‌تواند با هم داشته باشند و امکانی را فراهم آورند که با استفاده از نیروهای محلی مدیریت تربیت شود و در بخش ملی به کارآمدی کل نظام کمک کند.

موسوی با بیان اینکه در اول انقلاب مسئله شوراها تا اندازه زیادی مورد بحث بود، گفت: این اصول امروز مغفول گذاشته شده است و 2 مرتبه راجع ‌به این شوراها با یک اختیاراتی قانون تصویب شده اما متأسفانه کاهش پیدا کرده و آخر آن نیز این است که شوراها حداکثر می‌توانند شهرداری‌ها را اداره کنند و بنده یکی از برنامه‌های من استفاده از این شوراها با تمام توان و ظرفیتی که دارند است.

وی افزود : مشکلی که بنده در قدم اول با آن مواجه خواهم شد این است که چگونه وظایفی که وزارتخانه‌های مختلف عادت کردند که در خود جمع کنند از آنها جدا کنم و به این شوراها بدهم تا این کار را انجام دهند که یکی از مهمترین مسائل است اما معتقدم که این کار انجام شدنی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: بنده در کنار این 7 آیتمی که برای برنامه‌های اقتصادی خود مطرح کرده‌ام این است که برخی از استانهای ما مانند شمال غربی که تبریز نیز وسط آن است یک زمانی از نظر اقتصادی نقش بسیار عظیمی در سطح کشور داشته است یعنی ما منطقه‌هایی داشته‌ایم که به دلیل برخورداری از یکسری امتیازات می‌توانستند نقشی ملی داشته باشند و ما اگر به این سمت برویم که 7 الی 8 ناحیه اقتصادی در که در حاشیه‌های کشور است مجموعه‌هایی را تنظیم کنیم که تمام زیرساخت‌ها و پروژه‌های ریز ما در قالب یک پروژه بسیار عظیم که طرح اصلی را تشکیل می‌دهد قرار دهیم.

موسوی ادامه داد: ما در کشورهای شمال شرق از یک طرف با برخی از کشورهای آزاد شده پس از فروپاشی شوروری روبرو هستیم و از یک طرف با ترکیه همسایه هستیم که به اروپا وصل است و به عنوان بازار 950 میلیون نفری و با دهها میلیارد یورو گردش اقتصادی است که از این مزیت به عنوان یک اقتصاد زیرزمینی استفاده می‌کنیم و یقیناً تحولی که می‌توانیم در این منطقه داشته باشیم به طور حتم به سایر نقاط کشور هم سرایت می‌کند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم تکان بخوریم و مثل برخی کشورها که بالای 10 درصد رشد را دارند بدنبال یک تپه‌های عظیم با دامنه‌های عظیم باشیم که پروژه‌های خرد ما در آنجا قرار بگیرد و بنده به دنبال چنین طرحهای هستم و 5 طرح در رابطه با این مسئله در ذهن من است و در کنار این 7 سیاست اصلی که به آن اشاره کردم مهار تورم است.

محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به سیاست‌های اصل 44 گفت: کاملاً روشن است که ما باید یکسری اقدامات را فراهم و آن را اجرایی کنیم که مثال آن محیط کسب و کار است.

وی افزود: محیط کسب کار ایران عقب است و این یعنی سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی در این محیط احساس امنیت نمی‌کنند و من اولین کاری که انجام می‌دهم فراهم کردن امنیت است و خودم تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری‌ها خواهم بود و حداقل تا مدتهای مدیدی به طور جدی این مسئله را پیگیری خواهم کرد و حتی من بازدهی سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین می‌کنم و حتی سرمایه‌گذاران داخلی را نیز که دچار نوساناتی فراوانی هستند را هم تضمین می‌کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه اظهار داشت : در زمانی که رکود بوجود می‌آید من به کمک سرمایه‌گذاران داخلی خواهم شتافت و بنگاه‌های که امروز موفق بوده‌اند و یک سابقه طولانی و خوب دارند را شناسایی خواهم کرد و بنگاههای که در بازارهای بین‌المللی حضور فعالی داشته‌اند را مشخص می‌کنم و بنابراین با الزاماتی که ما در اقتصاد فراهم می‌کنیم اصل 44 را عملیاتی می‌کنیم و بازار پول و بورس، بیمه‌ها و در حقیقت بسترهای لازمی که باید سیاست‌های اصل 44 در آن صورت بگیرد تحقق پیدا می‌کند و بخش مهمی خوشبختانه در قانون سیاست‌های اصل 44 که در مجلس تصویب شده است بخش‌های خیلی خوبی در آن دیده شده است و من آن قانون را کاملاً عملیاتی می‌کنم.

رضایی افزود: در قانون سیاست‌های اصل 44 شورای رقابتی بوجود آمده و من آن را می‌دانم و خود من در نوشتن آن نقش داشتم و آن را جدی خواهم گرفت و سهل‌انگاری نخواهم کرد.

وی در خصوص صندوق توسعه ملی نیز گفت: صندوق توسعه ملی که شما گفتید بیشتر وظیفه‌اش فراهم کردن پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری است یعنی یک بخشی از پول نفت در آنجا می‌رود و پشتوانه‌ای برای سرمایه‌گذاری می‌شود و ما آمده‌ایم استفاده دوم را کرده‌ایم و گفته‌ایم که پول نفت را نفروشیم تا با ورودش به جیب مردم تبدیل به تورم شود تا دوباره از جیب‌شان خارج شود بلکه ما می‌گویم این پول نفت وارد صندوق شود و تبدیل به کالا و سرمایه‌گذاری شود و از آن طرف که وارد بازار شود سهام این صندوق دست مردم باشد و این سهام، سهامی صندوقی است که کارش سرمایه‌گذاری است و لذا این مشکلاتی که ما در بحث یارانه‌ای داریم که برخی کاندیداها می‌گویند ما دیگر آن مشکل را با این روش نخواهیم داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در پاسخ به سخن میرحسین موسوی در خصوص نواحی اقتصادی گفت: نهادهای اقتصادی که شما گفتید خوب است اما از فدرال اقتصادی کمتر است و فلسفه فدرال اقتصادی این است که ما مثلاً در تبریز یا کرمانشاه یکی از این نواحی فدرال اقتصادی را خواهیم داشت و من نمی‌خواهم اسم بیاورم اما ما 9 عدد فدرال اقتصادی خواهیم داشت که کشورهای همسایه خود را زیر نظر خواهد داشت لذا بحث فدرال به نظر من قوی‌تر از بحث نواحی اقتصادی است و ما هم نباید در اینجا محافظه‌کاری کنیم.

رضایی در خصوص استفاده از جوانان گفت: اگر ما اجازه نمی‌دادیم که جوانان در آزادسازی خرمشهر اشتباه بکنند هیچ‌گاه تا به امروز خرمشهر آزاد نمی‌شد اما مدل من برای استفاده از جوانان به این شکل است که ما اول یک دولت در سایه و یک دولت در رأس داریم که دولت در سایه عمدتاً از نخبگان شکل می‌گیرد و بسیار کوچک است و اتاق فکر است و ما در حقیقت سه نوع منابع انسانی را در دولت در سایه جمع می‌کنیم و خوبی آن این است که اولاً نظارت می‌کنند، مشورت می‌دهد و مهمتر از اینها رصد می‌کند.

وی افزود : بسیاری از دولت‌ها دچار غافلگیری می‌شوند اما حسن دولت در سایه که بسیار افراد محدود و در سطح عالی در آن قرار دارند و کارشنان نظارت و مشورت دادن است و چون درگیر مسائل روزمره و اجرایی نیستند حالت نقادی خود را خواهند داشت و این‌طور نیست که ما دولتی درست بکنیم که همه از هم تعریف کنند و بالاخره باید یک دولت در سایه برای همه وزارتخانه‌ها و ریاست جمهوری وجود داشته باشد که مرتب آنها را نقد کنند، مشاوره بدهند، نظارت کنند و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

همچنین میرحسین موسوی پس از پایان این بخش از سخنان محسن رضایی با اشاره به اصل 44 گفت: در اصل 44 مسئله سیاست‌ها نیست بلکه مسئله نهادسازی برای اجرای اصل 44 است و بنده معتقدم موقعیتی که کار است، موقعیت‌ بسیار ضعیفی است که این کار یا باید تبدیل به وزارتخانه و یا باید نهادی متصل به ریاست جمهوری شود و از بالاترین اختیارات هم برخودار باشد و باید طرحی داشته باشد که در عرض چند سال این کار را آغاز کند و آن را پایان بدهد.

وی افزود: اجرای اصل 44 میسر نیست مگر اینکه یک دولت با اقتداری می‌خواهد که قدرت نهادسازی را داشته باشد و مشکلی که ما در زمینه خصوصی‌سازی داریم بر سر این قضیه است که افراد نمی‌توانند برای مورد نهادسازی درستی انجام دهند و بهترین قوانین را از بین می‌برند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: در خصوص تضمین سرمایه‌ خارجی باید بگویم که صرف اینکه رئیس دولت باید تضمین سرمایه‌ خارجی کند این کافی نیست و این مهم است که این تضمین باید چگونه صورت بگیرد و اینجاست که ما به مبانی حقوقی و چارچوب‌ها بازمی‌گردیم.

موسوی با اشاره به تصورش از دولت در سایه گفت: تصور من از این دولت بیشتر الگویی بود که در انگلستان است و مربوط به احزاب مخالف است و در خود وزارتخانه‌ها چنین دولتی درست کردن اعتقاد دارم که شبیه دهها دستگاه نظارتی است که باعث آشفتگی در کشور می‌شود و چیزی جز آشفتگی نخواهد داشت و مثلاً شما یک وقت شوراهای مشورتی قرار می‌دهیم و از آنها استفاده می‌کنیم که من این را قبول دارم که اگر منظور چنین چیزی است من کاملاً آن را قبول دارم اما دولت در سایه مثلاً وزیری دارید که شبیه آن را در جای دیگر داشته باشید و یا چیزهایی شبیه اینها این به نظر من مسئله‌‌ساز است و حتی بحث آن نیز مخل کارهای دولت است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های من اجرای فرمان 8 ماده‌ای امام است و یکی از مهمترین کارهایی خواهد بود که من آن را اجرا می‌کنم.

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در بخش دیگری از مناظره گفت: بحث نهادسازی را آقای موسوی دولتی فرض کردند و ما دو نهاد داریم که یکسری نهادهای طبیعی و خارج از دولت و یکسری نهادهای اجتماعی هستند.

وی افزود: یک زمانی ما صحبت از نهادهای سازمان‌یافته می‌کنیم که این سازمان ‌یافته به 2 شکل سازمان‌ یافتگی در درون جامعه و سازمان یافتگی در مسئله دولت است و من معتقدم نهادهایی که غیر دولتی هستند باید اهمیت بیشتری پیدا کنند و این یعنی اگر ما اجازه دهیم بازار شکل بگیرد و منظور بازار سنتی نیست بلکه منظور از بازار به معنای واقعی کلمه است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: اگر اجازه دهیم نهادهای نظارتی اعم از در اختیار دولت و در اختیار اصناف، من در این مسئله‌ نهادسازی احساس خطر می‌کنم که اگر دولت بخواهد خودش یک نهاد خصوصی‌سازی درست کند که آن هم زیر نظر رئیس جمهور باشد و بخواهد از چارچوب و قوانین اقتصادی خارج شود.

رضایی اظهار داشت: بحث تضمین سرمایه‌‌گذاری خارجی قطعاً همین‌طور است و ما قوانین سرمایه‌گذاری خارجی که تصویب کرده‌ایم قانون درستی است اما امروز به آن عمل نمی‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران که پول خود را آورده‌اند و بعداً از ایران خارج کرده‌اند و دیگر نمی‌خواهند حضور پیدا کنند تضمین می‌خواهند و این افراد یک اقتداری در ایران می‌خو‌اهند که زمانی به آن نگاه می‌کنند احساس حمایت دولت از خود را داشته باشند و جنبه روانی سرمایه‌گذاری خارجی و بویژه ایرانیان خارج از کشور مسئله کمی نیست.

وی آشفتگی کار در دولت سایه را که از سوی میرحسین موسوی مطرح شد را رد کرد و گفت: ما در دولت در سایه تقسیم کار می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که وظیفه‌ شما مشاور، نظارت و رصد کردن است و این یعنی عدم در اختیار داشتن کار اجرایی توسط آنها است و خوب اگر جنابعالی اسم آن را اتاق فکر بگذارید اشکال ندارد اما کار این افراد نظارت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان اینکه ما باید همه تجربیات دنیا را بومی بکنیم گفت: من سه نوع کارشناس را در دولت در سایه تعیین کردم که اول کارشناسان با تجربه که در وزاتخانه‌ها بوده‌اند برمی‌گردند اما این به معنای دخالت در وزارتخانه‌ها و جلوی وزیر را گرفتن نیست و آنها جای دیگری نشستند و با حوصله کل روند این وزارتخانه را رصد می‌کنند و دوم اساتید دانشگاه هستند که از آنها استفاده می‌شود و سوم منتقدین صاحب‌نظر یا همان صاحب‌نظران منتقد هستند.

رضایی با اشاره به مسئله فرهنگ گفت: مسئله فرهنگ اگر ما به حال فرهنگ فکر اساسی نکنیم قطعاً نمی‌توانیم خواسته‌ها و آرمان‌های خود را پیاده کنیم و در حالی که خود مردم ایران فرهنگی هستند در واقع چقدر به فرهنگ توجه شده است و حتی من در گذشته نیز توجه‌ای را نمی‌بینم در حالی که خود شما آقای موسوی مشاور آقای خاتمی بودید و بعداً‌ نیز در شورای انقلاب فرهنگی حضور داشتید ما هنوز شاهد یک توجه ویژه به اصحاب فرهنگ و رسانه نبوده‌ایم و هنوز بسیاری از فرهنگیان ما در این که بتوانند کتاب خود را منتشر کنند دچار مشکل هستند.

وی افزود: شورای انقلاب فرهنگی در این مدت برای فرهنگیان آموزش و پرورش چه کاری انجام داده است و چرا نتوانستند برای آنها یک کار اساسی انجام دهند و آموزش و پرورش ما با این همه انسان فرهیخته و شایسته‌ای که دارد امروز در مشکلات اولیه خود بسر می‌برد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به مسئله کشاورزی گفت: اینکه ما می‌گوییم انقلاب اقتصادی یعنی اینکه مسئله کشاورزی باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند و اینجا هم من سؤال دیگری از شما دارم و آن این است که درست است که ما معتقدیم نباید در کشاورزی تعرفه‌ها را به این صورتی که در این سالهای اخیر بوجود آمد عمل می‌کردیم و چرا دولت‌ها آمدند و این تعرفه‌ را برداشتند که مشکلات جدی بوجود بیاید و آیا ما می‌توانیم نظام تعرفه‌ای را در خصوص صنعت هم بکار بگیریم؟

رضایی با اشاره به مسئله اقوام گفت: به نظر من مسئله اقوام یک پتانسیل بسیار قوی در کشور ما است و ما زمانی که می‌گوییم دولت ائتلافی یعنی اینکه می‌خواهیم اقوام را در دولت بکار بگیریم و به نظر من اقوام ایرانی مانند فرزندان یک پدر و مادر هستند و همه برادر هستند و اگر عدالت و برادری را داشته‌ باشیم حتماً می‌توانیم با انسجام بیشتری حرکت کنیم.

وی در پایان سخنان خود در این مناظره خطاب به ملت گفت: اگر دولت را بدست بگیریم از تمام توان و همه تجربیاتی که دارم استفاده خواهم کرد تا این انقلاب اقتصادی و تحول فرهنگی، و مدیریتی و اصلاحات سیاسی را در کشور انجام خواهم داد.

میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم به عنوان فرد پایان‌دهنده این مناظره گفت: بحث اقتصاد ملی ما یکی از مهمترین مسائلی است که من می‌خواهم بحثم را با آن تمام کنم و اگر ملت ما به فرمان 8 ماده‌ای امام دقت کند خواهد دید که چقدر رعایت آن می‌تواند مشکلات ما را حل کند و منجر به چه سیاست‌های خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته مشاهده کردید که ما 10 الی 15 نفر که در کشور در حال فعالیت هستند را با چه سخاوتی اسم‌شان می‌بریم و مورد حمله قرار می‌دهیم ، گفت: تجسس در امور مردم یکی از مسائلی است که از اول نظام مطرح بوده و امام نیز با آن مخالف بودند و ما مواردی در این زمینه داریم که بنده برای بهتر کردن فرهنگ کشور و احساس اعتماد در مردم و رهایی آنها از ترس در کشور اجرا خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که ما در فرهنگ داریم این است که نظام باید کلاً نگاه امنیتی خود را از فرهنگ بردارد و این مهم‌ترین مسئله‌ کشور است و نظام سلیقه خود را سلیقه صددرصد عموم تلقی نکند و دست در خانواده‌ها نبرد و یکی را خودی و غیرخودی نکند و اجازه دهد که نهاد خانواده، نهادهای مدنی، محلات و ریش‌سفیدی‌های سنتی حلال مشکلات فرهنگی مردم باشد.

موسوی گفت: باید سعی کنیم که به معنای واقعی مردم را به آشتی و دوستی بین خودشان و نظام بکشاند و بنده تلاش می‌کنم طبق این شعاری که براساس فرهنگ غیر دولتی و دولت فرهنگی داده‌ام به این مسئله نائل شوم.

وی افزود: دولت مؤظف است که در برابر هنرمندان رو راست باشد و با آنها ارتباط نزدیک برقرار کند و مسائل آنها را بفهمد و طوری عمل نکند که عملاً این قشری که از نظر تأثیرگذاری مهم هستند در مقابل دولت و نظام قرار گیرد و ما از اینها در جراید و همین‌ صداوسیما استفاده می‌کنیم و برای توسعه کشور مفید هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت: من امروز یک جدایی بین قشرهای هنرمند خود و فرهنگیان با دولت می‌بینم و سیاست‌های دولت فعلی را آنها نمی‌پذیرند و یک‌درون فهمی از جامعه باید در دولت بوجود آید تا بتواند این ارتباط صمیمانه برقرار کند.

موسوی در پایان اظهار داشت: ما به اقتصاد ملی خودمان صرفاً نه تنها به دلایل اقتصادی بلکه به عنوان مؤلفه‌ای از مؤلفه‌های اقتدار ملی باید نگاه کنیم و اگر صنعت، کشاورزی ما نیرومند شود به همان اندازه ما در سطح بین‌المللی یک اقتصاد نیرومند داریم که متأسفانه در حال حاضر چنین چیزی نیست و الآن مواردی هست که احساس می‌شود عرق ملی در کشور و در دولت ما پایین آمده و من بسیاری از سیاست‌ها را اینگونه تلقی می‌کنم.

مجری برنامه در پایان گفت : طبق قانون صحبت از کاندیدای سوم و چهارم که غایب هستند این امکان را برای آنها ایجاد می‌کند که بتوانند به همان میزان از خود در مناظره‌ها دفاع کنند و این در قانون کمیسیون 62 و 63 بررسی تبلیغات قانون انتخابات آمده است.